• عناوین مقاله

    سوشال لیسنینگ چیست؟

    سوشال لیسنینگ چه مزایایی برای کسب و کارمان دارد

    7 راه‌ برای تقویت سوشال لیسنینگ

    بهترین ابزارها برای سوشال لیسنینگ

    • 1- HubSpot
    • 2- Sprout Social
    • 3- HootSuite

اگر صاحب کسب و کاری باشید حتما می‌دانید یکی از راه‌های مهم برای جلب رضایت مشتری‌ها، گوش کردن به انتقادات و نظرات آن‌ها است. در واقع نظرات و واکنش آن‌ها به شما کمک می‌کند تا محصول یا خدمات خود را در مسیر درستی ارتقا بدهید و نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را پیدا کنید. «سوشال لیسنینگ» عملکردی است که در این بخش به کسب و کارتان کمک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با سوشال لیسنینگ و این که چرا باید از سوشال لیسنینگ در کسب و کارتان استفاده کنید، در این مطلب همراه ما باشید.

سوشال لیسنینگ چیست؟

سوشال لیسنینگ در ساده‌ترین تعریف یعنی در شبکه‌های اجتماعی پیگیر این موضوع باشید که کاربران چه نظراتی در مورد برند و خدمات شما می‌دهند و بعد بر اساس این نظرات کارهای لازم را برای بهبود و جلب رضایت مشتریان انجام بدهید. سوشال لیسنینگ عملکردی است که به شبکه‌های اجتماعی ارتباط دارد چون شما به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی از نظرات مخاطبان نسبت به کالا یا خدمات خود باخبر می‌شوید. برای این کار باید:

  • نام تجاری یا اسم محصول خود را در شبکه‌های اجتماعی جست و جو کنید
  • نظرات، انتقادات، پیشنهادات کاربران را در مورد کسب و کار خود جمع آوری کنید
  • این نظرات را پس از جمع آوری تحلیل کنید تا به درک بهتری از نقات ضعف و نقاط قوت محصول و خدمات خود برسید و بتوانید برای ارتقا و پپیشرفت آن‌ها اقدام کنید

سوشال لیسنینگ چه مزایایی برای کسب و کارمان دارد

1-می‌توانید شاهد رشد کسب و کار خود باشید

گاهی اوقات ممکن است با نظرات منفی یا حتی توهین‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شوید. یک یا دو کامنت توهین آمیز قابل گذشت است، اما زمانی که موج کامنت‌های منفی بیشتر از کامنت‌های مثبت می‌شود، نشان می‌دهد واقعا مشکلی وجود دارد و حتما باید تغییراتی ایجاد کنید. در این مرحله باید:

  • کامنت‌های منفی را جمع آوری کنید
  • آن‌ها را آنالیز کرده و با دقت بررسی کنید که بیشترین میزان نارضایتی مربوط به چه چیزی است
  • برای مشکل پیش آمده راه حل پیدا کنید
  • محصول یا خدمات خود را در جهت رفع نارضایتی‌ها، بهبود ببخشید

این که بتوانید یک موج نارضایتی را تبدیل به فرصتی برای ارتقا کنید، مهارتی است که به وسیله سوشال لیسنینگ ممکن می‌شود، سعی کنید از این فرصت استفاده کنید.

2-فرصت‌های جدید را کشف کنید

درست است که بیشتر نکاتی که در سوشال لیسنینگ با آن‌ها مواجه می‌شوید، نقدها یا نظرهایی است که به نقات قوت یا ضعف محصول اشاره دارد اما گاهی اوقات هم پیشنهادهایی از مخاطبان دریافت می‌کنید که مسیر اصلاح محصول را برایتان آسان می‌کند. همیشه لازم نیست برای پیدا کردن راه حل مشکل، خودتان وارد عمل شوید. گاهی اوقات سوشال لیسنینگ راه حال مشکلات را از زاویه‌ای جدید پیش روی شما می‌گذارد.

3-مشتری جذب کنید

زمانی که کسب و کار شما در شبکه‌های اجتماعی فعال باشد، دنبال کنندگانی خواهد داشت، دنبال کنندگانی که لزوما مشتری‌های شما نیستند!

سوشال لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا این افراد را به مشتریان خود تبدیل کنید. کافی است این افراد را در صفحات خود پیدا کنید، محتواهای مورد علاقه آن‌ها را آنالیز کنید و به این سوال پاسخ دهید که «چرا با وجود دنبال کردن صفحه کسب و کار من، از محصولات یا خدمات من استفاده نمی‌کند؟». پاسخ به این سوال، باعث می‌شود تا در صورت امکان بتوانید در محصول نهایی خود یا شکل ارائه آن، تغییراتی به وجود بیاورید و این اشخاص را تبدیل به مشتریان خود کنید.

4- تعامل افراد با کسب و کارتان را بیشتر کنید

بیشتر افراد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا توسط عده‌ای شنیده شوند یا با دیگران تعامل داشته باشند. این تعامل زمانی که بین مشتریان و صاحبان برندها باشد، تاثیر بهتری هم می‌گذارد. پاسخگویی شما باعث می‌شود تا مشتریانتان بدانند که شما به نظراتشان گوش می‌دهید، انتقاداتشان را می‌پذیرید و مشکلاتشان را رفع خواهید کرد و به این شکل می‌توانید مشتری‌های معمولی خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید.

7 راه‌ برای تقویت سوشال لیسنینگ

راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید سوشال لیسنینگ را در مورد کسب و کار خود شروع کنید:

  1. نام تجاری خود را در شبکه‌های اجتماعی جست و جو کنید و ببینید که آیا کسی در مورد شما صحبت کرده است؟ چقدر از شما اسم برده‌اند؟ بیشتر دفعاتی که اسم‌ شما آمده، در مورد کدام نکته از کسب و کارتان صحبت شده است؟
  2. برای شروع سوشال لیسنینگ، تمام اَشکالی که ممکن است نام تجاری شما نوشته شود را جمع آوری کنید؛ حتی غلط‌های املایی را هم حساب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به تمامی نظرات دسترسی پیدا کنید.
  3. فقط شنونده نباشید؛ به نظرات پاسخ دهید. پاسخ دادن به مطالبی که در آن‌ها نام تجاری شما برده شده است، هم باعث برقراری ارتباط قوی با مشتری خواهد شد و هم تصویر بهتری از کسب و کار شما در ذهن دیگران ایجاد خواهد کرد. با این روش مخاطبان شما متوجه می‌شوند که نظرات آن‌ها را می‌خوانید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید.
  4. تصمیمات و ایده‌های خود را با مخاطبانتان در میان بگذارید. به نظرات آن‌ها گوش و اهمیت دهید.
  5. سوالات و مشکلات مشتریان را با دقت بررسی کنید. بررسی، پاسخ و حل مشکلات مشتریان می‌تواند خیلی سریع شما را به یک برند معتبر تبدیل کند.
  6. اگر برای سوشال لیسنینگ نیروی کار استخدام می‌کنید، سعی کنید کسی را استخدام کنید که تعامل اجتماعی خوبی دارد و می‌تواند با استراتژی‌ کسب و کار شما هماهنگ شود.
  7. به روز باشید. سعی کنید در کمترین زمان ممکن به مشکلات، سوالات یا نظراتی که در مورد شما نوشته می‌شود، پاسخ دهید.

بهترین ابزارها برای سوشال لیسنینگ

ابزارهایی وجود دارند که کار سوشال لیسنینگ را برای شما راحت‌ می‌کنند. در این قسمت 3 تا از بهترین ابزارهای موجود برای سوشال لیسنینگ را به شما معرفی خواهیم کرد:

1- HubSpot

هاب اسپات یک نرم افزار کامل است که انجام خدمات بازاریابی و خدمات مربوط به شبکه‌های اجتماعی را برای شما راحت می‌کند. اپلیکیشن بازاریابی هاب اسپات به شما کمک می‌کند:

  • تا تعاملات در شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید
  • کلیدواژه‌هایی را مشخص کنید تا به محض این که کاربران آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، با خبر شوید
  • محتوای مورد نظرتان را به طور خودکار در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مربوط به کسب و کار خود به اشتراک بگذارید
  • بهترین زمان ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی را پیدا کنید.

2- Sprout Social

سایت sprout social به شما کمک می‌کند تا شبکه‌های اجتماعی خود را راحت‌تر مدیریت کنید. کافی است در این سایت یک اکانت بسازید و با شبکه‌های اجتماعی خود در آن لاگین کنید. با Sprout social  می‌توانید:

  • زمان ارسال پست‌ در شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنید
  • محتوای شبکه‌های اجتماعی خود را آنالیز کنید
  • بدون نیاز به استفاده مستقیم از اپلیکیشن شبکه اجتماعی مورد نظرتان، به نظرات کاربران پاسخ دهید

نکته: حساب Sprout social فقط برای سی روز رایگان است و بعد از آن باید برای استفاده از خدمات، مبلغی را پرداخت کنید.

3- HootSuite

با ساختن یک اکانت در HootSuite دیگر لازم نیست که برای ارسال هر پست، به صورت جداگانه وارد اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی شوید. داشبورد HootSuite اینستاگرام، فیسبوک،توییتر، لینکدین، وردپرس و… را پوشش می‌دهد. به این ترتیب شما به پروفایل تمام شبکه‌های اجتماعی خود به صورت یکجا دسترسی خواهید داشت. HootSuite به شما امکان:

  • دسترسی یک جا به همه شبکه‌های اجتماعی
  • برنامه ریزی برای پست کردن محتوا در پروفایل‌های اجتماعی خود
  • آنالیز شبکه‌های اجتماعی

را می‌دهد.

HootSuite برای کاربران خود دو دسته خدمات به صورت رایگان و غیررایگان ارائه می‌دهد. اگر بخواهید از بخش رایگان HootSuite استفاده کنید، می‌توانید از هرپروفایل تنها به 3 شبکه اجتماعی متصل شوید و فقط برای 30 پست برنامه ریزی کنید.

فکر می‌کنید که سوشال لیسنینگ در چه بخش‌های دیگری هم می‌تواند به شما کمک کند؟ نظرات خود را در کامنت‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6275

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4229

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4116