• عناوین مقاله

    ریمارکتینگ چیست؟

    ریمارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

    کمپین‌های تبلیغاتی ریمارکتینگ چه اهدافی دارند؟

    چه زمانی برای استفاده از ریمارکتینگ مناسب است؟

    4 نکته مهم در مورد ریمارکتینگ

حتما برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک محصول به وبسایتی مراجعه کنید؛ اما به هر دلیلی از خریدتان منصرف شوید و مثلا چند روز بعد، در وبسایت دیگری تبلیغ همان محصول را ببینید.

بهتر است بدانید که این موضوع یک اتفاق ساده نیست بلکه یک روش موثر در تبلیغات آنلاین است که به آن ریمارکتینگ (Remarketing) یا ریتارگتینگ می‌گویند. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد ریمارکتینگ و اهمیت آن برای کسب و کارها بدانید.

ریمارکتینگ چیست؟

«بازاریابی مجدد» یا «ریمارکتینگ» بخش مهمی از فرآیند  تبلیغات آنلاین است. بازاریابی مجدد کمک می‌کند تا با افرادی که نسبت به محصول شما علاقه نشان داده‌اند، ارتباط موثری برقرار کنید و با یادآوری به موقع، آن‌ها را به خریدار تبدیل کنید. این روش مستقیما به فروش بیشتر محصول شما و آگاهی بیشتر نسبت به اسم برندتان کمک می‌کند.  

روش کار ریمارکتینگ به این شکل است که افرادی که یک محصول را دیده‌اند؛ اما به هردلیلی از خرید آن منصرف شده‌اند را هدف قرار می‌دهد و بعد از چند روز، یک بار دیگر محصول را در وب سایت دیگری برای آن‌ها نمایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا اسم و محصول مورد نظر در ذهن مخاطب تکرار شود و بار دیگر مجددا به خریدن آن فکر کند.

ریمارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

برای این که بتوانید از ریمارکتینگ در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید باید:

  • یک کد کوتاه جاوا را به وبسایت خود اضافه کنید. این کد کوکی‌هایی را در مرورگر بازدیدکنندگان قرار می‌دهد و به این صورت وبسایت‌هایی که بازدید می‌کنند را ردیابی می‌کند. می‌توانید وبسایتی را که بیشترین بازدید را از سمت مخاطبانتان داشته‌ است انتخاب کنید و تبلیغات خود را در آن سایت نمایش دهید. این کوکی‌ها اطلاعات شخصی کاربران را جمع نمی‌کنند اما به شما کمک می‌کنند تا لیستی از صفحه‌هایی داشته باشید که مخاطبانتان بیشتر از همه از آن‌ها دیدن کرده‌اند. این کوکی‌ها به جز ریمارکتینگ، در شناخت مخاطب و طراحی دقیق‌تر کمپین‌های تبلیغاتی هم به شما کمک می‌کنند.
  • از پلتفرم‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا لیستی از سایت‌هایی که برای تبلیغات با آن‌ها همکاری می‌کنند را به شما ارائه دهند. این کار کمک می‌کند تا بازدید مخاطبان از سایت‌های مشخصی را ردیابی کنید و زمان کمتری را صرف آنالیز وبسایت‌ها کنید. آژانس‌های تبلیغاتی با جامعه هدف گسترده‌تر می‌توانند انتخاب مناسبی برای کمپین‌های ریمارکتینگ باشند. در ایران یلوادوایز با جامعه هدف چهل میلیونی یکی از انتخاب‌های مناسب برای کمپین‌های تبلیغاتی است.

کمپین‌های تبلیغاتی ریمارکتینگ چه اهدافی دارند؟

همه کمپین‌های تبلیغاتی برای رسیدن به فروش محصول یا سرویس ایجاد می‌شوند اما بیشتر کمپین‌های ریمارکتینگ در کنار هدف فروش مستقیم، کمک می‌کنند تا نام تجاری کسب و کار شما در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

چون ذهن مخاطبان با دیدن دوباره نام تجاری شما، درگیر کسب و کار و محصولتان خواهد شد. این کار کمک می‌کند تا آگاهی مخاطب نسبت به کسب و کار و محصول شما افزایش پیدا کند و هنگام خرید، محصول شما را از بین محصولات دیگر کسب و کارها، انتخاب کند.

چه زمانی برای استفاده از ریمارکتینگ مناسب است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که چه زمانی باید از ریمارکتینگ استفاده کنید؟ در واقع بهتر است که همیشه از ریمارکتینگ برای کسب و کار و محصول خود استفاده کنید! این کار کمک می‌کند تا همه‌ی مشتری‌های بالقوه خود را بشناسید و همه‌ی آن‌ها را هدف تبلیغات خود قرار دهید.

اما روش دیگری هم در ریمارکتینگ وجود دارد که بازاریاب‌ها  روزهای خاص یا بازدیدکنندگان خاصی را برای ریمارکتینگ در نظر می‌گیرند. مثلا کسانی که فقط از یک محصول خاص بازدید کرده‌اند، یا اشخاصی که در یک روز به خصوص، مثل اعیاد مذهبی، از وبسایت دیدن کرده‌اند را هدف ریمارکتینگ قرار می‌دهند. این حالت، بستگی به کمپین تبلیغاتی شما هم دارد.

4 نکته مهم در مورد ریمارکتینگ

نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بازخورد بهتری از کمپین بازاریابی مجدد خود دریافت کنید:

  • به فاصله‌های زمانی تبلیغات توجه کنید: تبلیغات زیاد می‌تواند نتیجه کاملا برعکسی داشته باشد. قرار نیست تا مشتریان بالقوه را با نمایش بیش از حد تبلیغات خسته کنید و آن‌ها را از دست بدهید. به فاصله زمانی بین نمایش تبلیغات توجه کنید تا مخاطبان از دیدن تبلیغات شما آزرده نشوند.
  • مخاطبان خود را دسته بندی کنید: همه‌ی کسانی که از کسب و کار شما بازدید می‌کنند، به دنبال یک محصول مشابه نیستند. آن‌ها نیازهای متفاوتی دارند و براساس نیازهای خود به دنبال محصولات می‌گردند. در نتیجه یک تبلیغ ثابت برای همه‌ی بازدیدکنندگان، روش مناسبی برای تبلیغات نیست. می‌توانید مخاطبان خود را براساس نوع محصولی که بازدید کرده‌اند، ساعتی که از سایت دیدن کرده‌اند یا فیلترهایی که برای جست و جو انتخاب کرده‌اند دسته بندی کنید و برای هردسته به صورت جداگانه بنرهای تبلیغاتی تهیه کنید.
  • برنامه ریزی مناسب داشته باشید: برای این که از هدر رفتن هزینه‌های ریمارکتینگ جلوگیری کنید، باید برنامه ریزی مناسب با مخاطبان خود داشته باشید. روزها و ساعت‌هایی که مخاطبانتان بیشتر از همیشه آنلاین هستند را پیدا کنید و تبلیغات خود را برای آن زمان تنظیم کنید تا از احتمال دیده نشدن و هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری کنید.
  • از مشتریان خود غافل نشوید: محصولاتی که مشتری‌هایتان خریده‌اند را آنالیز کنید. آیا نیازی به محصولات تکمیلی دارند؟ اگر محصولی دارید که می‌تواند خرید آن‌ها را کامل‌تر کند، می‌توانید آن را به روش ریمارکتینگ تبلیغ کنید. مثلا اگر کسی از شما کیبورد خریداری می‌کند، این احتمال وجود دارد که به موس هم نیاز داشته باشد پس می‌توانید محصولات خود را براساس خریدهای قبلی مشتریان به صورت ریمارکتینگ تبلیغ کنید.

 آیا تا قبل از این چیزی در مورد ریمارکتینگ می‌دانستید؟ واکنش شما به دیدن تبلیغات ریمارکتینگ چطور بود؟ آن را قسمت نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6272

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4222

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4115