ویروس کرونا در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و در طول زمان نیز به اکثر نقاط جهان رسید. در واقع ویروس کرونا از ویروس‌های بسیار مسری و خطرناک به حساب می‌آمد که لازمه آن برای کنترل شیوع، قطع ارتباطات فیزیکی بود. به همین جهت، کرونا ویروس باعث شد تا کسب و کارهایی که در بسترهای فیزیکی ایفای نقش می‌کنند تحت تاثیر قرار گرفته و به نوعی تعطیل شوند.

البته جالب است بدانید تعطیلی کسب و کارهای فیزیکی تا حد زیادی به اقتصاد اقشار مختلف ضرر هنگفتی وارد کرد و باعث شد تا اکثر آنها از این خطر به عنوان فرصت استفاده کنند و به کسب و کارهای آنلاین روی بیاورند.

با این حال اگر شما نیز می‌خواهید پیش درآمدی بر وضعیت کسب و کارها پس از کرونا بدست آورید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیرات کرونا بر وضعیت کسب و کارها

همانطور که گفتیم، کرونا از ویروس‌هایی بود که از ارتباطات فیزیکی جلوگیری می‌کرد. در واقع در آن زمان بسیاری از افراد نیز در خانه‌هایشان می‌ماندند و سعی داشتند تا اقلام مورد نیازشان را به صورت آنلاین تهیه کنند.

اینکار باعث شد تا بسیاری از کسب و کارها این تهدید را به یک فرصت بسیار مدرن و سودآور تبدیل کنند و کسب و کار خود را به حالت آنلاین در بیاورند. کسب و کارهای آنلاین از دسته کسب و کارهایی است که کاربران می‌توانند به راحتی و تنها با چند کلیک محصول موردنظر خود را انتخاب کرده و آن‌را تهیه کنند.

لازم است به برخی دیگر از تاثیرات کرونا بر وضعیت کسب و کارها بپردازیم:

زیان های اقتصادی فراوان

در ابتدا و در بحبوهه وارد شدن ویروس کرونا در کشورهای مختلف، اولین وضعیتی که کسب و کارها شاهد آن بودند قرنطینه و تعیطیلی گسترده بود. در واقع اگر می‌توانستند کسب و کارها و مغازه‌های خود را باز کنند هم به دلیل اینکه بسیاری از مردم در قرنطینه بودند و تنها عده کمی برای کارهای ضروری از خانه بیرون می‌آمدند، مشتری لازم را دریافت نمی‌کردند.

باتوجه به این مسائل، ویروس کرونا در وحله اول باعث ضربه اقتصادی فراوان به کسب و کارها و اقشار مختلف جامعه شد. همچنین جالب است بدانید که تعداد بسیار زیادی از این کسب و کارها نیز در وضعیت نابسمان اقتصادی، ناچار به اعلام ورشکستگی شدند.

تبدیل کسب و کارهای فیزیکی به آنلاین

یکی از راه‌حل هایی که اکثر کسب و کارها برای فرار از ورشکستگی از آن استفاده کردند، تبدیل کسب و کارهایشان از فیزیکی به آنلاین بود. منظور از تبدیل همان ایجاد مکمل در فروش محصولات است.

در واقع کسب و کارهایی که در حال پرداخت اجاره ماهانه بودند و مشتری‌هایشان نیز در قرنطینه به سر می‌بردند، با ایجاد پلتفرم‌های فروش آنلاین توانستند تا از ضررهای بسیار زیاد جلوگیری کرده و ضررهای قبلی را هم جبران کنند.

همچنین نکته جالب در مورد ایجاد پلتفرم‌های آنلاین، ایجاد مشتری‌های فراوان‌تر از مشتری های فیزیکی بود. به عبارتی، در زمان کرونا بسیاری از مردم از اینترنت پرسرعت استفاده کرده و برای خرید نیز تنها به فروشگاه‌های آنلاین مراجعه می‌کردند.

مرخصی های پی‌درپی نیروی کار

یکی دیگر از تاثیرات منفی کرونا در کسب و کارها مرخصی پی‌درپی نیروی کار بود. در واقع اگر بخواهیم با سادگی به آن نگاه بیاندازیم متوجه می‌شویم که اگر کسب و کارها به صورت فیزیکی خدمات خود را ارائه می‌دادند، اکثر کارکنان خود را در معرض ابتلا به ویروس کرونا بودند.

به عنوان مثال، کارمندی را فرض کنید که ویروس کرونا باعث شده تا او برروی زمین بیوفتد. در این مواقع معمولا افراد زیادی به سوی آن کارمند برای کمک روانه می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا کارمندان بیشتری نیز به ویروس کرونا مبتلا شوند.

این رویه می‌تواند در بسیار از مواقع باعث مرخصی های پی‌درپی و در نتیجه توقف و کاهش راندمان کاری سازمان‌ها شود.

ایجاد دورکاری

در نهایت، ویروس کرونا باعث ایجاد دورکاری کسب و کارها شد. البته باید توجه داشته باشید که دورکاری برای اینکه کارمندان مبتلا به این ویروس نشوند و راندمان کاری با کاهش روبه‌رو نشود ایجاد شد و پس از اینکه ویروس کرونا با کاهش افراد مبتلا همراه شد، اکثر کسب و کارها به حالت سابق خود بازگشتند.

با این حال جالب است بدانید به واسطه ایجاد دورکاری در زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارهای مدرن نیز به وجود آمدند. این کسب و کارها توانستند با استفاده از دورکاری راندمان کاری، سود و همچنین رضایت مشتریان را افزایش دهند.

وضعیت کسب و کارها پس از کرونا

با تمام تفاسیر، اکنون زمان زیادی از دوران قرنطینه ویروس کرونا می‌گذرد و کسب و کارها تماما به فکر جبران ضررهای آن زمان هستند. البته برخی از کسب و کارها توانسته‌اند تا حد زیادی خود را با شرایط وفق دهند و خود را از وضعیت بحران بیرون بکشند.

با این وجود وضعیت کسب و کارها پس از کرونا به شرح زیر است:

ایجاد فضای آنلاین برای فروش بیشتر

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کرونا باعث شد تا کسب و کارها در حوزه آنلاین نیز محصولات خود را به نمایش گذاشته و از این طریق به فروش برسانند. اینکار به ایجاد مشتریان فراتر از محل کسب و کار کمک کرد و کسب و کارها را افزایش نرخ مشتریان مواجه نمود.

بنابراین تقریبا تمام کسب و کارها پس از شیوع کرونا صفحه مربوط به خود را در پلتفرم‌های مجازی باز کرده و از آن به عنوان مکمل در فروش استفاده کردند.

ایجاد فضای دورکاری برای استخدام بیشتر

در گذشته بسیاری از سازمان‌ها و مراکز به دلیل محدودیت فضا از استخدام افراد بیشتر خودداری می‌کردند. اما امروزه با ایجاد فضای دورکاری در سازمان‌ها می‌توان تا حد موردنیاز افراد مختلف را استخدام کرد و از آنها برای افزایش راندمان کاری در دورکاری استفاده نمود.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مشاغلی که می‌توانند با دورکاری همراه شوند، اندک هستند. از این رو، دورکاری را می‌توان در شغل‌هایی که امکان آن را دارند مثل ادمین شبکه های اجتماعی، تولید محتوا، برنامه نویسی و … ایجاد کرد.

آشنایی و آمادگی برای مقابله با تهدید های بعدی

کرونا در نهایت باعث تا بسیاری از افراد بدانند که شرایط مدام درحال تغییر است و بهترین راه برای وفق دادن خود با شرایط نیز آمادگی داشتن است. در واقع کسب و کارها نباید در حالت عادی دست به ریسک‌های بزنند که موفقیتشان را در آینده تضمین می‌کنند. این مورد بدلیل اینکه کسی نمی‌داند در آینده چه مشکلاتی به وجود بیاید و چگونه می‌توان با مشکلات به وجود آمده دست و پنجه نرم کرد، گفته می‌شود.

آیا شما هم از دسته افرادی هستید که در هنگام شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده‌اید؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6291

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4241

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4125