Cdn چیست؟ با کمک این فناوری می‌توان به چه اهدافی دست پیدا کرد؟ cdn یا Content Delivery Network تکنولوژی است که با هدف افزایش سرعت سایت‌ها و رسیدگی سریع‌تر به نیاز کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فناوری باعث می‌شود تا شبکه‌ای از سرورها در کنار هم فعالیت کنند و هر جایی که سرور به کاربر نزدیک‌تر بود، وظیفه ارسال محتوا را عهده‌دار شود. وجود cdn می‌تواند روی بهینه‌سازی موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد.

در این راستا سوال اینجاست که نحوه عملکرد cdn چگونه است؟ آیا این فناوری صرفا دارای مزیت است و هیچ عیبی ندارد؟ به چه شکل می‌توان از آن در پیشبرد اهداف و بهبود سئوی سایت کمک گرفت؟ این مطلب با هدف پاسخ به تمام این سوالات نوشته شده است.

Cdn چیست؟

CDN یا شبکه توزیع محتوا همانطور که از نام آن پیداست به مجموعه‌ای از سرورهای پراکنده جغرافیایی می‌گویند که با هدف توزیع کردن محتواهای وب به کاربران با سرعت و کارایی بالا به کار گرفته می‌شود.

به سخن دیگر این تکنولوژی می‌تواند ترافیک وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها را به سرورهای مختلفی در سراسر دنیا تقسیم کند تا محتوایی که کاربر به‌دنبال آن است، از نزدیک‌ترین سرور ممکن به او ارسال شود. این فناوری منجر به بهبود سرعت بارگذاری، کاهش تاخیر و بهینه‌سازی تجربه کاربری می‌شود.

کاربرد cdn

با نحوه عملکرد CDN آشنا شوید

زمانی که یک وب‌سایت مجهز به CDN است و کاربر آن، نسبت به بازدید سایت اقدام می‌کند و درخواست دانلود فایل‌ها، تصاویر، ویدیوها و موارد این چنینی دارد، وجود CDN باعث می‌شود که خواسته بازدیدکننده به نزدیک‌ترین سرور از نظر موقعیت جغرافیایی ارسال شود. این یعنی شبکه توزیع محتوا دیتاهای مثبت فهرست پایین را در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد:

  • کاهش زمان بارگذاری: چون داده‌ها از سروری نزدیک به کاربر ارسال می‌شوند، زمان انتقال کاهش می‌یابد و بازدیدکننده سریع‌تر به خواسته خود می‌رسد.
  • کم شدن بار روی سرورهای اصلی: cdn همان فناوری است که کمک می‌کند به‌جای اینکه همه درخواست‌ها به سرور اصلی سایت برسند، بخشی از بار ترافیک روی دوش این تکنولوژی پیاده شود.
  • پایداری بیشتر: اگر یکی از سرورهای CDN دچار مشکل شود، ترافیک به سرورهای دیگر هدایت می‌شود و به‌این‌ترتیب به‌راحتی می‌توان از خرابی جلوگیری کرد.

اصطلاحاتی که در ارتباط با CDN هستند

برای شناخت کامل‌تر CDN و نحوه عمکلرد آن، بهتر است با چند اصطلاح آشنا شوید، در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ORIGIN SERVER: به سرور اصلی سایت، ORIGIN SERVER می‌گویند. شما هنگام خرید هاست برای وب‌سایت خود می‌توانید موقعیت جغرافیایی این سرور را انتخاب کنید.
  • EDGE Server: این سرور دارای نزدیک‌ترین موقعیت به کاربر است. به همین دلیل زمانی که بازدیدکننده سایت درخواستی دارد، این سرور قادر است در سریع‌ترین زمان به او پاسخ دهد.

POP (Points of Presence): این اصطلاح به حضور گروهی از سرورهای EDGE اشاره دارد. در حقیقت زمانی که تعداد کاربران در یک نقطه جغرافیایی افزایش می‌یابد، باید نسبت وجود POP نیز زیاد شود تا بتوان به‌درستی به خواسته کاربران رسیدگی کرد.

ذخیره فایل cdn

Cdn چه فایل‌هایی را در خود ذخیره می‌کند؟

فناوری CDN می‌تواند فایل‌های وب‌سایت شما را در حافظه cache ذخیره کند، به‌این‌ترتیب زمانی که کاربر درخواست خود را ارسال می‌کند، تمام فایل‌هایی که در فهرست پایین آورده‌ایم، با سرعت زیاد در اختیار بازدیدکننده سایت قرار می‌گیرند:

  • عکس‌هایی که فرمت TIF، GIF، SVG، JPG و PNG دارند؛
  • CSS و JS
  • ویدیو و صدا با فرمت‌های WMV، MOV، MP4، HLS، FLV، WAV و MP3
  • اکثر فونت‌های مشهور مثل OTF، TTF و EOT
  • فایل‌هایی با فرمت‌های TXT، ODP، XLS، JSON، PDF، DOC و بسیاری موارد دیگر

مزیت‌های CDN را بشناسید

اگر در کنار اینکه Cdn چیست، می‌خواهید کمی در مورد مزیت‌های آن بدانید، به مواردی که در پایین آورده‌ایم توجه کنید:

  • افزایش سرعت سایت: زمانی که کاربر سریع‌تر به خواسته خود برسد و در زمان کمتری سایت و محتوای آن را ببیند، می‌توان نتیجه گرفت که وجود CDN موجب این اتفاق شده است.
  • کاهش هزینه‌های مربوط به میزبانی: این فناوری می‌تواند با محتوای استاتیک خود در مصرف پهنای باند صرفه‌جویی کرده و در نهایت موجب کاهش هزینه‌های میزبانی شود.
  • افزایش امنیت سایت: وجود فایروال توسط CDNها برای مقابله با حملات DDOS، باعث شده تا این تکنولوژی به‌عنوان راهی برای افزایش امنیت سایت‌ها شناخته شود. به سخن دیگر CDN کمک می‌کند تا سایت به یک لایه امنیتی تجهیز شود.
  • کاهش نرخ پرش کاربر: زمانی که کاربر در بازه زمانی کوتاه به پاسخ سوالات خود برسد و فایل‌های مورد نظرش را دانلود کند، دلیلی برای خروج از سایت ندارد و همین موضوع باعث می‌شود تا سئو سایت بهبود پیدا کرده و نرخ پرش کم شود.

Cdn  چه معایبی دارد؟

Cdn مشابه هر فناوری دیگری دارای محدودیت‌ها، اختلال‌ها و مشکلات مخصوص به خود است. در نظر داشته باشید که این تکنولوژی به خودی خود، عیب خاصی ندارد و به‌جز سودرسانی به وب‌سایت کاری انجام نمی‌دهد، اما در مواردی که سرورها در نقاط جغرافیایی مختلف به مشکل می‌خورند، یا وقتی که سایت مربوط با cdn از خود سازگاری نشان نمی‌دهد، می‌توان مدعی شد که استفاده از این فناوری با برخی مشکلات رایج و عمومی همراه است.

cdn

چه سایت‌هایی می‌توانند از cdn استفاده کنند؟

کسب‌وکارهایی که نام آن‌ها را در فهرست پایین آورده‌ایم و کمی آن‌ها را تشریح کرده‌ایم، کاندیدای مناسبی برای استفاده از CDN هستند:

  • سایت‌های فروشگاهی: کاربران این سایت‌ها نیاز به دسترسی سریع به عکس محصولات و ویدیوهای مربوط به آن‌ها دارند. مخصوصا در زمان اجرای کمپین های تبلیغاتی که ورودی سایت بیشتر از حد معمول می‌شود استفاده از CDN می‌تواند به سایت شما کمک کند. برای مشاوره بیشتر در این خصوص هم می‌توانید از مجموعه‌های تبلیغاتی مثل یلوادوایز کمک بگیرید.
  • وبلاگ‌ها و سایت‌های مجله‌ای: محتوای موجود در این بسترهای دیجیتالی بسیار ارزشمند است. به همین دلیل CDN کمک می‌کند تا مطالب سریع‌تر در اختیار کاربران قرار بگیرد.
  • سایت‌های خبری: اخبار ازجمله مهم‌ترین محتواهای دنیای وب هستند. ازاین‌رو زمانی که سریع‌تر به کاربر ارائه شوند، می‌توانند در بازه زمانی کمتر به کنجکاوی‌های بازدیدکننده‌ها پاسخ دهند.
  • بازی آنلاین: هیچ یک از بسترهای دیجیتالی به‌اندازه بازی‌های آنلاین نیازمند سرعت و دسترسی سریع نیستند. وجود CDN در این وب‌سایت‌ها بسیار حیاتی است.

جمع‌بندی

Cdn چیست؟ سی‌دی‌ان یا Delivery Network به فناوری پیشرفته‌ای گفته می‌شود که نقش مهمی در افزایش سرعت بارگذاری مطالب و محتوای سایت ایفا می‌کند. به‌کمک این تکنولوژی می‌توان نزدیک‌ترین سرور به کاربران را به‌کار گرفت تا بازدیدکننده بتواند در زمانی کوتاه، جواب سوال خود را بگیرد یا فایل مورد نیازش را دانلود کند. وجود cdn همچنین باعث بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو و افزایش امنیت سایت می‌شود.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6752

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4604

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4446