آمارها نشان میدهد که حدود 4.37میلیارد نفر در سراسر جهان از تبلیغات ایمیلی استفاده میکنند. پیشبینیها نیز نشان میدهد که تا سال 2025 این رقم به 4.59میلیارد نفر افزایش خواهد داشت!
این آمار در واقع اهمیت ایمیل را در تبلیغات و رشد کسبوکارها نشان میدهد.
بین اینهمه روشهای تبلیغاتی چرا تبلیغات ایمیلی را انتخاب کنیم؟
وقتی قصد تبلیغ در یک پلتفرم را داشته باشید، اول از همه میخواهید بدانید آن پلتفرم به چه تعداد مخاطب دسترسی دارد. در مورد ایمیل میتوانیم با اعتمادبهنفس از آمارهای میلیاردی صحبت کنیم. بنابراین، احتمال اینکه مشتریان فعلی و مشتریان راغب شما در این جمع باشند، بسیار بالاست. از آنجاییکه تبلیغات جیمیل در بالای اینباکس قرار میگیرد، میتوانید مطمئن باشید که کاربر تبلیغ شما را خواهد دید و حتی اگر آن را باز هم نکند، اثر خود را در افزایش آگاهی از برند میگذارد. حالا اگر تبلیغ را باز کند، فقط یک کلیک تا ورود به لندینگ پیج شما فاصله دارد.
تکنیکهای تبلیغات ایمیلی را بشناسید!
بهواسطه ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)، شما میتوانید بهصورت مستقیم از مخاطبان خود بخواهید تا از محصول یا خدمات کسبوکارتان بازدید کنند. در این روش هیچ واسطهای وجود ندارد و اگر با استراتژیهای برنامهریزیشده پیش بروید، قطعا مشتریهای زیادی بهدست خواهید آورد. ایمیل مارکتینگ تکنیکهای متعددی دارد که در ادامه مطلب راجعبه آنها میخوانید.
ایمیلهای خبری یا خبرنامه (Email Newsletters)
این ایمیلها، اخباری کوتاه حاوی مضامین تبلیغاتی هستند که شرکتها برای مخاطبان خود ارسال میکنند و از این راه برای حفظ ارتباط با مشتریان بهره میبرند.
ایمیلهای تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails)
معمولا کسبوکارهایی از این تکنیک استفاده میکنند که هنوز بازار هدف خود را تشکیل ندادهاند و بهدنبال جذب بازدیدکننده هستند. این تبلیغات ایمیلی حاوی اطلاعاتی ازجمله خصوصیات شرکت، محصولات و خدمات است تا ازاینطریق بازدیدکنندگان بیشتری جذب شوند.
ایمیلهای اختصاصی (Dedicated Emails)
در ایمیلهای ویژه یا اختصاصی، پیام مورد نظر حول محور یک موضوع و هدف خاص به کاربران ارسال میشود. مثلا ممکن است محتوای این پیام اطلاعرسانی در مورد تخفیفهای ماهانه یا سالانه باشد.
ایمیل Digest
ایمیل Digest شباهت زیادی با ایمیلهای خبری دارد. در آنها اطلاعاتی راجعبه فعالیت و خدمات انجامشده شرکت در گذشته که در آینده هم قرار است انجام شود، ارائه میشود. این ایمیلها کاربران را در جریان برنامههای شرکت قرار میدهند.
ایمیلهای تبادلی (Transnational Emai)
همانطور که از نام این تکنیک مارکتینگ مشخص است، تبادل اطلاعات بین شرکت و کاربران صورت میگیرد؛ مانند فرم عضویت در یک وبسایت. به طور مثال برخی سایتها ایمیلهای خوشآمدگویی را بهطور مجزا دستهبندی میکنند که این نوع ایمیل نیز نوعی ایمیل تبادلی به حساب میآید.
ایمیلهای پرورش لید (Lead Nurturing Emails)
این تکنیک، گام بعدی استفاده از تبلیغات ایمیلی است. شما در مراحل قبل بازدیدکننده را جذب کردهاید و ترافیک خود را افزایش دادهاید. حالا باید به سراغ ایمیلهای پرورش لید (مخاطب) بروید تا شرایط لازم برای تبدیل بازدیدکننده به سرنخ فروش را فراهم سازید. اگر این کار را نکنید و در این مرحله ایمیل مارکتینگ را متوفق کنید، رقبای شما این کار را انجام خواهند داد.
تبلیغات ایمیلی به کدام کسبوکارها پیشنهاد میشود؟
ایمیل مارکتینگ برای هر کسبوکاری مناسب نیست. جنس استراتژی بازاریابی یک بیزینس تعیین میکند که آیا استفاده از تبلیغات ایمیلی کاربردی است یا نه! مثلا یک فروشگاه تجهیزات صنعتی را در نظر بگیرید که جامعه هدف آن بیزینسهای دیگر هستند. بهنظر شما مخاطبان این کسبوکار علاقهای به ایمیل دارند؟ مسلما خیر.
حالا یک وبلاگی را در نظر بگیرید که درزمینه سلامتی و پزشکی محتوا منتشر میکند و میلیونها بازدیدکننده دارد که خیلی از آنها مشتاق دنبالکردن آخرین اخبار در این وبلاگ هستند. اینجا استفاده از بازاریابی ایمیلی کارساز خواهد بود؛ چراکه مخاطبان احتمالا نرخ تعامل بالایی با ایمیل دارند.
روش صحیح انجام تبلیغات ایمیلی
هدف نهایی همه کسانی که به بازاریابی ایمیلی روی آوردهاند، تبدیل بازدیدکننده به مشتری، تثبیت مشتری، اعتماد، اعتبار و برندسازی و برقراری ارتباط موثر با کاربران باشد. بنابراین، لازم است همه افراد به تکنیکهایی که در ادامه توضیح میدهیم مسلط باشند تا تاثیرگذاری تبلیغات خود را افزایش دهند.
- از نرمافزارهای ایمیل مارکتینگ تحت وب استفاده کنید تا پیام شما بهطور مستقیم وارد جعبه دریافت یا (Inbox) مخاطب شود.
- رعایت اخلاق حرفهای خیلی مهم است. اگر به مخاطبان خود گفتهاید که روزی 2 یا 3 پیام برایشان ارسال میکنید، وعده خود را محقق کنید اما بیشتر از آن محتوایی نفرستید تا اعتماد آنها نسبت به شما از بین نرود.
- اطلاعات رایگان و مفیدی برای مخاطبان خود ایمیل کنید یا در کنار تبلیغات خود هدایایی را برایشان در نظر بگیرید.
- با گروهبندی مخاطبان و شناخت نیاز هریک از آنها، ایمیلهای خود را شخصیسازی کنید.
- برای گرم نگهداشتن رابطه خود با مخاطبان، بهطور مداوم و منظم ایمیل بزنید.
جمعبندی
نمیتوان به موفقیت و توسعه یک کسبوکار امیدوار بود و نقش تبلیغات ایمیلی را جدی نگرفت. استفاده از بازاریابی ایمیلی برای همه کسبوکارهایی که در فضای وب فعالیت دارند، ضروری است. کسبوکارهای امروزی نیاز دارند که بهطور هدفمند خودشان، محصولات یا خدماتشان را تبلیغ کنند تا درصد فروش و تعداد مشتریهای بالقوه خود را افزایش دهند؛ البته بهشکلی درست و اصولی. برای شروع این کار یا هر نوع کمپین تبلیغاتی پیشنهاد میکنیم از مجموعههایی مثل یلوادوایز استفاده کنید تا سریع تر به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید.