• عناوین مقاله

    مدل کوچینگ GROW چیست؟

    مراحل مدل GROW

    • مرحله اول: هدف(Goal)
    • مرحله دوم: وضعیت فعلی یا واقعیت(Reality)
    • مرحله سوم: گزینه¬ها یا انتخاب¬ها(Obstacles/Options)
    • مرحله چهارم: حرکت رو به جلو یا اراده(way forward/Will)

    GROW را با یک مثال بهتر درک کنید

    تأثیر استفاده از مدل کوچینگ GROW در کسب و کارها

فرض کنید در حال برنامه ریزی برای یک سفر هستید؛ اول مقصد سفر و بعد وسیله حمل و نقل و یا همسفرانتان را مشخص می­کنید، سپس با گزینه‌هایی که برای سفرتان مشخص کرده‌اید بهترین گزینه را انتخاب و سفر را شروع می­کنید. در این مثال درواقع شما از مدل GROW برای انجام کار خود استفاده کرده­اید.

آشنایی با روش GROW برای همه اهداف مفید  و لازم است، از برنامه ریزی برای رژیم لاغری تا رسیدن به هدف در یک استارتاپ. پس اگر رسیدن به هدف‌هایتان برایتان مهم است، حتما تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

مدل کوچینگ GROW چیست؟

مدل GROW یکی از ساده ترین و قدرتمندترین مدل­های کوچینگ است که در زمینه­های مختلفی مثل مدیریت کسب و کارهای کوچک، مربی­گری ورزشی و حتی رشد فردی مورد استفاده قرار می­گیرد.

کوچینگ  مجموعه‌ای از مهارت­هایی است که استعدادها و پتانسیل­های شما را برای داشتن زندگی فردی و حرفه­ای بهتر، کشف و شکوفا می­کند. در واقع کوچینگ راه رسیدن به هدف را برای شما آسان می­کند.

اگرچه GROW در لغت به معنای رشد است اما دلیل اصلی نام­گذاری این روش به این صورت، استفاده از حروف اول چهار مرحله اصلی این مدل است که شامل:

  • هدف(Goal)
  • وضعیت فعلی یا واقعیت(Reality)
  • گزینه­ها یا انتخاب­ها(Obstacles/Options)
  • و حرکت رو به جلو یا اراده(way forward/Will) است

در مدل GROW :

  • ابتدا اهداف را مشخص می­کنید
  • واقعیت­های موجود را در نظر می­گیرید
  • گزینه­های مختلف برای رسیدن به هدف را تعیین و بررسی می­کنید
  • و در آخر در مورد زمان انجام اقدامات لازم به نتیجه می­رسید و کار را شروع می­کنید.

در ادامه توضیحات کامل­تری از مراحل مدل GROW، به شما می­دهیم.

مراحل مدل GROW

مرحله اول: هدف(Goal)

در مرحله اول شما باید یک هدف بلند مدت و چندهدف کوتاه مدت که در راه رسیدن به هدف اصلی به آن نیاز دارید، برای خود تعیین ­کنید. برای اینکه بتوانید به طور دقیق هدف خود را مشخص کنید، بهتر است سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • دوست دارید روی چه موضوعی کار کنید؟
  • در آخر می­خواهید به چه چیزی برسید؟
  • چه مدت زمانی لازم است تا به هدف برسید؟
  • هدفی که تعریف کرده­اید واقع بینانه است؟
  • رسیدن به این هدف برای شما و دیگران چه مزیتی دارد؟
  • اگر به هدفتان برسید چه احساسی خواهید داشت؟

مرحله دوم: وضعیت فعلی یا واقعیت(Reality)

بعد از تعیین هدف نوبت این می­رسد که ببینید در حال حاضر نسبت به هدف در کجا قرار دارید. بی­طرف بودن در این مرحله خیلی مهم است. شما باید تمام سعی خود را بکنید تا با کنار گذاشتن عقاید و تعصبات خود در بی­طرف­ترین حالت ممکن، موقعیت فعلی خودتان را ارزیابی کنید.در اصل در این مرحله نقاط ضعف و قوت شما شناخته می­شود. خوب است که با دانستن نقاط قوت خود اعتماد به نفس بگیرید و از شناختن نقاط ضعف خود دلسرد نشوید و به دنبال راهی برای بهبود آن باشید.

در این مرحله پاسخ دادن به سؤالات زیر می­تواند به شما کمک کند:

  • تا الان برای رسیدن به هدفتان چه کاری کرده­اید؟
  • چه چیزهایی شما را در راه رسیدن به هدفتان کمک می­کند؟
  • چه موانعی در راه رسیدن به هدفتان جلوی شما را می­گیرد؟
  • در حال حاضر وضعیتتان نسبت به هدف چگونه است؟
  • کدام دانش و مهارت شما در راه رسیدن به هدفتان به شما کمک می­کند؟

مرحله سوم: گزینه­ها یا انتخاب­ها(Obstacles/Options)

حالا که هدفتان را می­شناسید  و از موقعیت فعلی خود هم آگاه هستید باید گزینه­های مختلف یا تصمیماتی که می­تواند در راه رسیدن شما به هدفتان موثر باشد را  بررسی کنید.

در این بخش باید از خلاقیت خود استفاده کنید و همه راه­هایی که به ذهنتان می­رسد را یادداشت و بررسی کنید. در این مرحله بهتر است که تجربیات دیگران را مورد بررسی قرار دهید و از آن­ها هم ایده بگیرید.

سؤالات زیر در این مرحله به شما کمک می­کنند:

  • گزینه­های مختلفی که برای رسیدن به هدفتان دارید کدامند؟
  • آیا می­توانید کاری به غیر از این انجام دهید؟
  • افراد مشابه شما در این مسیر چه روشی را انتخاب کرده­اند؟
  • پیشنهاد اطرافیانتان به شما چیست؟
  • مزایا و معایب هرکدام از این گزینه ها چیست؟

مرحله چهارم: حرکت رو به جلو یا اراده(way forward/Will)

در این مرحله با استفاده از نتایج مراحل قبل، تمامی اصول را به شرایط عملی تبدیل می­کنید. و بعد نسبت به انجام کاری مشخص در مدت زمانی معین متعهد می­شوید و در این راه مسئولیت کارهایتان را بر عهده می­گیرید.

اگر می­خواهید در این راه شانس رسیدن به موفقیت را به حداکثر برسانید، باید موانع موجود در مسیر را بشناسید و روش مقابله با آن­ها را بدانید.

با پاسخ دادن به سؤالات زیر می­توانید این مرحله را راحت­تر پشت سر بگذارید:

  • کدام گزینه­ را برای انجام کارتان انتخاب می­کنید؟
  • زمان شروع هر کاری چه موقعی است؟
  • آیا متعهد به انجام هر کدام از کارهایتان هستید؟
  • به تعهد خود به انجام کارها از 1 تا 10 چه نمره­ای می­دهید؟
  • اگر نمره شما کمتر از 10 است در چه صورتی می­توانید آن را به 10 برسانید؟
  • چه کسانی را می­شناسید که در راه رسیدن به این هدف موفق شده­اند؟

در اینجا برای اینکه مدل GROW را بهتر درک کنید یک مثال ساده در زمینه رشد فردی برای شما می­آوریم.

GROW را با یک مثال بهتر درک کنید

فرض کنید شما تصمیم می­گیرید که روزانه ساعتی را به دویدن اختصاص دهید.

  • در مرحله اول شما باید هدفتان را به طور دقیق مشخص کنید. مثلاً هدف شما این است که روزانه 5 کیلومتر بدوید.
  • در مرحله دوم باید وضعیت کنونی خود را مشخص کنید. مثلاً اینکه شما در حال حاضر همیشه از ماشین برای جابجایی­هایتان استفاده می­کنید، پس احتمالاً باید زمان بیشتری برای رسیدن به هدفتان به خودتان بدهید.
  • در مرحله سوم می­توانید با دوندگان دیگر ارتباط بگیرید و از سبک زندگی آن­ها برای انتخاب روش خود ایده بگیرید. یا از اپلیکیشن‌های ورزشی استفاده کنید که طبق برنامه‌ها درست پیش بروید.
  • حالا نوبت مرحله آخر می­رسد. در این مرحله تصمیم می­گیرید که از فردا شروع به دویدن مسافتی کوتاه ­کنید و هر روز مقداری به این مسافت اضافه کنید تا زمانی که به هدفتان که دویدن 5 کیلومتر در روز بود برسید.

تأثیر استفاده از مدل کوچینگ GROW در کسب و کارها

مدل کوچینگGROW به دلیل سادگی و انعطاف­پذیری بالایی که دارد، دارای محبوبیت بسیاری بین رهبران و مدیران کسب و کارها است. مزایای استفاده از مدل کوچینگ GROW در محیط های کاری شامل موارد زیر می­شود:

  • افزایش کارآیی کارمندان
  • بهبود ارتباط بین افراد
  • ایجاد روابط شخصی سالم بین کارمندان
  • انجام کارها با کیفیت بهتر
  • مواجه درست با موانع و مشکلات پیش رو
  • ایجاد احساس مسئولیت در کارمندان

در آخر خوب است بدانید که اگرچه مدل GROW به نظر یک مدل خطی می­آید ولی اینطور  نیست. یعنی شما در هر مرحله­ای که باشید می­توانید به مراحل قبل برگردید و تغییراتی در آن­ها ایجاد کنید. مثلاً ممکن است بعد از مشخص کردن وضعیت فعلی خود(مرحله دوم) احساس کنید که می­خواهید هدفتان(مرحله اول) را به شکلی دیگر تغییر دهید. یا مثلاً وقتی در آخرین مرحله هستید و می­خواهید متعهد به انجام اقدامات خاصی شوید، متوجه شوید که گزینه­های دیگری(مرحله سوم) هم وجود داشته که شما آن­ها را در نظر نگرفته­اید. پس به مرحله قبل برمی­گردید و آن­ها را دوباره می­نویسید.

اگر مثال­هایی از این روش در زندگی شخصی یا کاری خود تجربه کرده­اید در بخش نظرات بنویسید تا ما و دیگران از تجربیات شما برای تصمیمات و اهداف خود ایده بگیریم.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 4954

۱۴۰۰/۰۹/۲۲

مدل کوچینگ GROW چیست؟ چگونه می توانید برای رسیدن به هدف¬هایتان از آن استفاده کنید

فرض کنید در حال برنامه ریزی برای یک سفر هستید؛ اول مقصد سفر و بعد وسیله حمل و نقل و یا همسفرانتان را مشخص می­کنید، سپس با گزینه‌هایی که برای سفرتان مشخص کرده‌اید بهترین گزینه را انتخاب و سفر را شروع می­کنید. در این مثال درواقع شما از مدل GROW برای انجام کار خود استفاده […]

بازدید: 3023

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 3017