-
عناوین مقاله
نیچ مارکتینگ چیست؟
4 روش برای اینکه مخاطب خود را در نیچ مارکتینگ پیدا کنید
- 1- نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی
- 2- نیچ مارکتینگ براساس داده های روانشناختی
- 3- نیچ مارکتینگ براساس جمعیت شناسی
- 4- نیچ مارکتینگ براساس محصول
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
4 گام برای ورود به بازار نیچ مارکتینگ
حتما تا به حال فروشگاههایی را دیدهاید که محصولات خود را تنها برای یک قشر خاص ارائه میدهند، مثل فروشگاهی که مخصوص گیاهخواران است و فقط محصولات غذایی مخصوص این گروه را عرضه میکند. به این استراتژی که کسب و کار تصمیم میگیرد تا محصولات خود را فقط برای یک گروه از افراد ارائه کند، نیچ مارکتینگ میگویند.
اگر به دنبال ایجاد کسب و کار جدیدی هستید یا میخواهید با استراتژیهای بازار کار آشنا شوید و در کسب و کارتان موفقیت بیشتری کسب کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
در این مطلب یاد می گیریم که:
- نیچ مارکتینگ چیست؟
- چگونه نیچ مورد نظرتان را پیدا کنید؟
- مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
- چطور میتوانید به خوبی از روش نیچ مارکتینگ استفاده کنید؟
نیچ مارکتینگ چیست؟
معمولاً بخشهای کوچکی از بازار وجود دارند که کسب و کارهای بزرگ به دلایل مختلف مثل، پایین بودن ظرفیت بالقوه این بخشها نسبت به فروش فعلی آن کسب و کارها، آنها را ندیدهاند، نخواستهاند و یا نتوانستهاند محصول مناسبی برای آنها ارائه کنند.
به این بخشهای کوچک از بازار که تأمین نیاز آنها و ارائه محصول برای آنها میتواند فرصت خوبی برای کسب و کارهای کوچک باشد، نیچ مارکت میگویند.
در واقع نیچ به معنای به دست آوردن بخشی از بازار به وسیله نیازسنجی یک قشر خاص است. بسیاری از کسب و کارها برای به دست آوردن بخشی از بازار و حفظ وفاداری مشتریان به نیچ مارکتینگ روی آوردهاند و وقتی کسب و کاری روش بازاریابی خود را بر این نیچ مارکت ها بنا کند، اصطلاحاً گفته می شود که به سراغ نیچ مارکتینگ رفته است.
4 روش برای اینکه مخاطب خود را در نیچ مارکتینگ پیدا کنید
شما میتوانید وابسته به نیاز کسب و کارتان، روشهای مختلفی برای پیدا کردن مخاطبان خود انتخاب کنید. در ادامه 4 مورد از آنها را معرفی و بررسی میکنیم:
1- نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی
در این روش میتوانید افراد را براساس موقعیت مکانیشان تقسیم بندی و انتخاب کنید. مثل سامانه هوشمند سفارش غذایی که فقط برای ساکنین شهر اصفهان طراحی شده است.
2- نیچ مارکتینگ براساس داده های روانشناختی
در این روش میتوانید افراد را براساس ویژگیهای شخصیتی، علایق، ارزشها و سبک زندگیشان تقسیم بندی کنید. بررسی این خصوصیات باعث شناخت بهتر مخاطب و به دنبال آن امکان تعامل و ارتباط بهتر با آنها میشود. مثلا تاسیس سوپرمارکتی برای گیاهخواران، نیچ مارکتی بر اساس سبک زندگی افراد است و در این دسته قرار میگیرد.
3- نیچ مارکتینگ براساس جمعیت شناسی
در این روش میتوانید افراد را براساس ویژگیهایی مانند سن، جنسیت، میزان تحصیلات و … تقسیم بندی کنید. یکی از موفقترین کسب و کارهایی که از این روش برای انتخاب مخاطبان خود استفاده کرده، شبکه اجتماعی فیسبوک است. این شبکه در ابتدا تنها برای دانشجویان دانشگاه هاروارد طراحی شده بود. بعد از آن با موفقیتی که در نیچ مارکت اولیه خود کسب کرد کم کم مخاطبانش را گسترش داد تا اینکه امروزه به یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی تبدیل شده است.
4- نیچ مارکتینگ براساس محصول
در این روش میتوانید به جای بررسی افراد، به بررسی و مقایسه محصولات بپردازید و با انتخاب، تولید و ارائه یک محصول خاص مخاطبان ویژه خود را پیدا کنید. مثلا فروشگاههای آنلاینی که فقط گوشی موبایل میفروشند، از استراتژی نیچ مارکتینگ براساس محصول استفاده میکنند.
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
با توجه به این که در نیچ مارکتینگ سراغ افراد و گروههای خاصی میروید که شاید هیچ وقت کسی به نیازهایشان توجه نکرده باشد، مطمئن باشید که در صورت انتخاب درست، مزایای خوبی برایتان خواهد داشت. در این بخش تعدادی از این مزایا را بررسی میکنیم:
- به دلیل محدود بودن تعداد مخاطبان در نیچ مارکتینگ، میتوانید نیازهای مشتریان را به خوبی تشخیص دهید و به همین دلیل رابطه عمیقتر و قویتری با آنها برقرار کنید.
- بسیاری از مخاطبان شما به دلیل تعامل و ارتباط عمیقی که با شما و کسب و کارتان برقرار میکنند، خریدهای خود را تکرار میکنند و تبدیل به مشتریان وفادار شما میشوند.
- چون آنچه در این بازار کوچک ارائه میکنید متناسب با نیاز مخاطبان شماست، ظرفیت بیشتری برای فروش کالا یا ارائه خدمات بیشتر خود دارید.
- به دلیل اینکه با رقبای کمتری مواجه هستید، در قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود شرایط بهتری دارید و حتی میتوانید از امکانات استراتژی اقیانوس آبی استفاده کنید.
4 گام برای ورود به بازار نیچ مارکتینگ
در ابتدا یک موضوع خاص را که به آن علاقه دارید و یا در آن زمینه مهارت دارید، انتخاب کنید. البته باید مطمئن شوید که مخاطبان شما، در این زمینه، در حدی هستند که شما را به سود برسانند. سپس زیرشاخههای آن را مشخص کنید و تعیین زیرشاخهها را تا حدی پیش ببرید که دیگر نتوانید زیرشاخهای اضافه کنید. میتوانید برای این کار از تکنیک نقشه ذهنی استفاده کنید و در نهایت شما به نیچ مارکت مورد نظرتان رسیدهاید.
حالا وقت آن رسیده که با انجام دادن گامهای زیر کسب و کار خود را براساس نیچ مارکتینگ شروع کنید:
گام اول: تحقیق کنید و دانش کافی به دست آورید.
شما باید همیشه برنامهای برای کسب اطلاعات به روز و ارزشمند از مخاطبان خود و نیازهای آنها داشته باشید.
علاوه بر این برای رسیدن به موفقیت در نیچ مارکتینگ باید درک درستی از کسب و کار خود داشته باشید، در رویدادها و سمینارهای مرتبط با کسب و کارتان شرکت کنید و همیشه اطلاعات بروز و کامل در زمینه کسب و کارتان داشته باشید.
رقبای خود را خوب بشناسید و سعی کنید یک مزیت رقابتی برای کسب و کارتان تعریف کنید.
گام دوم: با مخاطبان خود وارد تعامل شوید.
در این مرحله فقط باید کسب و کارتان را به مخاطبان خود معرفی کنید. میتوانید برای این کار یک صفحه در فضای مجازی برای معرفی کسب و کارتان بسازید، برای مخاطبان خود ایمیل ارسال کنید و کارهای دیگری متناسب با شناختی که از مخاطبان خود کسب کردهاید انجام دهید.
فقط دقت کنید که این مرحله را خیلی با حوصله و آرام پیش ببرید تا بتوانید به خوبی ذهن مخاطبان خود را برای معرفی محصول یا ارائه خدماتتان آماده کنید.
گام سوم: تبلیغات را شروع کنید.
حال وقت آن رسیده که به صورت متمرکز و هدفمند شروع به تبلیغ کسب و کارتان کنید. در این مرحله میتوانید از تبلیغات آنلاین و اینفلوئنسر مارکتینگ هم کمک بگیرید.
گام چهارم: به صورت مداوم و مستمر نیچ مارکت خود را تحت نظر بگیرید.
هیچ گاه از بررسی و تحقیق درمورد نیچ مارکت خود دست نکشید. رقبای خود را مدام شناسایی کنید و مسائلی که باعث افت فروش شما شدهاند را از بین ببرید. برای پیشرفت در کسب و کارتان و رسیدن به بازدهی بهتر حتماً از نظرات و پیشنهادات مخاطبان خود استفاده کنید، زیرا آنها بهترین افرادی هستند که میتوانند با فیدبک خود باعث پیشرفت کسب و کار شما شوند.
هیچ کسب و کاری منابع مالی و انسانی نامحدود برای پوشش دادن بخش بزرگی از بازار را ندارد؛ پس بهتر است با انتخاب هوشمندانه بخشی از بازار، که مناسب شرایط، امکانات و منابع شما است، کار را پیش ببرید.
وقتی شما یک نیچ را انتخاب میکنید، به یک برند شناخته شده در بازاری کوچک تبدیل میشوید پس در این راه صبور باشید و فکر رسیدن به سود در زمان کم نباشید.
آیا شما در کسب و کارتان از نیچ مارکتینگ استفاده کردهاید؟ خوشحال می شویم که در بخش کامنتها، نظرات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.