• عناوین مقاله

    نیچ مارکتینگ چیست؟

    4 روش برای اینکه مخاطب خود را در نیچ مارکتینگ پیدا کنید

    • 1- نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی
    • 2- نیچ مارکتینگ براساس داده های روانشناختی
    • 3- نیچ مارکتینگ براساس جمعیت شناسی
    • 4- نیچ مارکتینگ براساس محصول

    مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

    4 گام برای ورود به بازار نیچ مارکتینگ

حتما تا به حال فروشگاه‌هایی را دیده‌اید که محصولات خود را تنها برای یک قشر خاص ارائه می‌دهند، مثل فروشگاهی که مخصوص گیاهخواران است و فقط محصولات غذایی مخصوص این گروه را عرضه می‌کند. به این استراتژی که کسب و کار تصمیم می‌گیرد تا محصولات خود را فقط برای یک گروه از افراد ارائه کند، نیچ مارکتینگ می‌گویند.

اگر به دنبال ایجاد کسب و کار جدیدی هستید یا می‌خواهید با استراتژی‌های بازار کار آشنا شوید و در کسب و کارتان موفقیت بیشتری کسب کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

در این مطلب یاد می گیریم که:

  • نیچ مارکتینگ چیست؟
  • چگونه نیچ مورد نظرتان را پیدا کنید؟
  • مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
  • چطور می‌توانید به خوبی از روش نیچ مارکتینگ استفاده کنید؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

معمولاً بخش­های کوچکی از بازار وجود دارند که کسب و کارهای بزرگ به دلایل مختلف مثل، پایین بودن ظرفیت بالقوه این بخش­ها نسبت به فروش فعلی آن کسب و کارها، آن­ها را ندیده‌اند، نخواسته­اند و یا نتوانسته­اند محصول مناسبی برای آن­ها ارائه کنند.

به این بخش­های کوچک از بازار که تأمین نیاز آن­ها و ارائه محصول برای آن­ها می­تواند فرصت خوبی برای کسب و کارهای کوچک باشد، نیچ مارکت می­گویند.

در واقع نیچ به معنای به دست آوردن بخشی از بازار به وسیله نیازسنجی یک قشر خاص است. بسیاری از کسب و کارها برای به دست آوردن بخشی از بازار و حفظ وفاداری مشتریان به نیچ مارکتینگ روی آورده‌اند و وقتی کسب و کاری روش بازاریابی خود را بر این نیچ مارکت ها بنا کند، اصطلاحاً گفته می شود که به سراغ نیچ مارکتینگ رفته است.

4 روش برای اینکه مخاطب خود را در نیچ مارکتینگ پیدا کنید

شما می­توانید وابسته به نیاز کسب و کارتان، روش­های مختلفی برای پیدا کردن مخاطبان خود انتخاب کنید. در ادامه 4 مورد از آن­ها را معرفی و بررسی می­کنیم:

1- نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی

در این روش می­توانید افراد را براساس موقعیت مکانی­شان تقسیم بندی و انتخاب کنید. مثل سامانه هوشمند سفارش غذایی که فقط برای ساکنین شهر اصفهان طراحی شده است.

2- نیچ مارکتینگ براساس داده های روانشناختی

در این روش می­توانید افراد را براساس ویژگی­های شخصیتی، علایق، ارزش­ها و سبک زندگی­شان تقسیم بندی ­کنید. بررسی این خصوصیات باعث شناخت بهتر مخاطب و به دنبال آن امکان تعامل و ارتباط بهتر با آن­ها می­شود. مثلا تاسیس سوپرمارکتی برای گیاهخواران، نیچ مارکتی بر اساس سبک زندگی افراد است و در این دسته قرار می‌گیرد.

3- نیچ مارکتینگ براساس جمعیت شناسی

در این روش می­توانید افراد را براساس ویژگی­هایی مانند سن، جنسیت، میزان تحصیلات و … تقسیم بندی ­کنید. یکی از موفق­ترین کسب و کارهایی که از این روش برای انتخاب مخاطبان خود استفاده کرده، شبکه اجتماعی فیسبوک است. این شبکه در ابتدا تنها برای دانشجویان دانشگاه هاروارد طراحی شده بود. بعد از آن با موفقیتی که در نیچ مارکت اولیه خود کسب کرد کم کم مخاطبانش را گسترش داد تا اینکه امروزه به یکی از بزرگ­ترین شبکه­های اجتماعی تبدیل شده است.

4- نیچ مارکتینگ براساس محصول

در این روش می­توانید به جای بررسی افراد، به بررسی و مقایسه محصولات بپردازید و با انتخاب، تولید و ارائه یک محصول خاص مخاطبان ویژه خود را پیدا ­کنید. مثلا فروشگاه‌های آنلاینی که فقط گوشی موبایل می‌فروشند، از استراتژی نیچ مارکتینگ براساس محصول استفاده می‌کنند.

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

با توجه به این که در نیچ مارکتینگ سراغ افراد و گروه­های خاصی می­روید که شاید هیچ وقت کسی به نیازهایشان توجه نکرده باشد، مطمئن باشید که در صورت انتخاب درست، مزایای خوبی برایتان خواهد داشت. در این بخش تعدادی از این مزایا را بررسی می­کنیم:

  • به دلیل محدود بودن تعداد مخاطبان در نیچ مارکتینگ، می­توانید نیازهای مشتریان را به خوبی تشخیص دهید و به همین دلیل رابطه عمیق­تر و قوی­تری با آن­ها برقرار کنید.
  • بسیاری از مخاطبان شما به دلیل تعامل و ارتباط عمیقی که با شما و کسب و کارتان برقرار می­کنند، خریدهای خود را تکرار می­کنند و تبدیل به مشتریان وفادار شما می‌شوند.
  • چون آنچه در این بازار کوچک ارائه می­کنید متناسب با نیاز مخاطبان شماست، ظرفیت بیشتری برای فروش کالا یا ارائه خدمات بیشتر خود دارید.
  • به دلیل اینکه با رقبای کمتری مواجه هستید، در قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود شرایط بهتری دارید و حتی می‌توانید از امکانات استراتژی اقیانوس آبی استفاده کنید.

4 گام برای ورود به بازار نیچ مارکتینگ

در ابتدا یک موضوع خاص را که به آن علاقه دارید و یا در آن زمینه مهارت دارید، انتخاب کنید. البته باید مطمئن شوید که مخاطبان شما، در این زمینه، در حدی هستند که شما را به سود برسانند.  سپس زیرشاخه­های آن را مشخص کنید و تعیین زیرشاخه­ها را تا حدی پیش ببرید که دیگر نتوانید زیرشاخه­ای اضافه کنید. می‌توانید برای این کار از تکنیک نقشه ذهنی استفاده کنید و در نهایت شما به نیچ مارکت مورد نظرتان رسیده­اید.

حالا وقت آن رسیده که با انجام دادن گام­های زیر کسب و کار خود را براساس نیچ مارکتینگ شروع کنید:

گام اول: تحقیق کنید و دانش کافی به دست آورید.

شما باید همیشه برنامه­ای برای کسب اطلاعات به روز و ارزشمند از مخاطبان خود و نیازهای آن­ها داشته باشید.

علاوه بر این برای رسیدن به موفقیت در نیچ مارکتینگ باید درک درستی از کسب و کار خود داشته باشید، در رویدادها و سمینارهای مرتبط با کسب و کارتان شرکت کنید و همیشه اطلاعات بروز و کامل در زمینه کسب و کارتان داشته باشید.

رقبای خود را خوب بشناسید و سعی کنید یک مزیت رقابتی برای کسب و کارتان تعریف کنید.

گام دوم: با مخاطبان خود وارد تعامل شوید.

در این مرحله فقط باید کسب و کارتان را به مخاطبان خود معرفی کنید. می­توانید برای این کار یک صفحه در فضای مجازی برای معرفی کسب و کارتان بسازید، برای مخاطبان خود ایمیل ارسال کنید و کارهای دیگری متناسب با شناختی که از مخاطبان خود کسب کرده‌اید انجام دهید.

فقط دقت کنید که این مرحله را خیلی با حوصله و آرام پیش ببرید تا بتوانید به خوبی ذهن مخاطبان خود را برای معرفی محصول یا ارائه خدماتتان آماده کنید.

گام سوم: تبلیغات را شروع کنید.

حال وقت آن رسیده که به صورت متمرکز و هدفمند شروع به تبلیغ کسب و کارتان کنید. در این مرحله می­توانید از تبلیغات آنلاین و  اینفلوئنسر مارکتینگ هم کمک بگیرید.

گام چهارم: به صورت مداوم و مستمر نیچ مارکت خود را تحت نظر بگیرید.

هیچ گاه از بررسی و تحقیق درمورد نیچ مارکت خود دست نکشید. رقبای خود را مدام شناسایی کنید و مسائلی که باعث افت فروش شما شده­اند را از بین ببرید. برای پیشرفت در کسب و کارتان و رسیدن به بازدهی بهتر حتماً از نظرات و پیشنهادات مخاطبان خود استفاده کنید، زیرا آن­ها بهترین افرادی هستند که می­توانند با فیدبک خود باعث پیشرفت کسب و کار شما شوند.

هیچ کسب و کاری منابع مالی و انسانی نامحدود برای پوشش دادن بخش بزرگی از بازار را ندارد؛ پس بهتر است با انتخاب هوشمندانه بخشی از بازار، که مناسب شرایط، امکانات و منابع شما است، کار را پیش ببرید.

وقتی شما یک نیچ را انتخاب می­کنید، به یک برند شناخته شده در بازاری کوچک تبدیل می­شوید پس در این راه صبور باشید و فکر رسیدن به سود در زمان کم نباشید.

آیا شما در کسب و کارتان از نیچ مارکتینگ استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می شویم که در بخش کامنت‌ها، نظرات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6274

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4226

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4116