-
عناوین مقاله
مرکز نوآوری چیست؟
چند نوع مرکز نوآوری داریم؟
تفاوت مراکز نوآوری با شتابدهندهها چیست؟
کدام مرکز حمایتی برای کدام استارتاپ مناسب تر است؟
ایرانسل لبز و حمایت از استارتاپها
- مرکز نوآوری ایرانسل چگونه به استارتاپها کمک میکند؟
- حوزههای فعالیت مرکز نوآوری ایرانسل
- آکادمی ایرانسل
راهاندازی یک تیم استارتآپی بدون پشتوانه مالی لازم و تامین تجهیزات مورد نیاز تقریبا غیر ممکن است. یک تیم استارتاپی در زمان شروع فعالیت چند گزینه برای کسب حمایت دارد.
- استفاده از سرمایههای شخصی و خانوادگی
- پذیرش و عضویت در یک شتابدهنده
- گرفتن حمایت از صندوقها و شرکتهای سرمایهگذاری
- مراکز نوآوری
در بین این گزینهها، مراکز نوآوری با روشهای متفاوت خود، نوع جدیدی از حمایت و پشتیبانی از استارتآپها و ایدههای نوآورانه هستند.
این مطلب شما را با مراکز نوآوری و چگونگی فعالیت آنها آشنا میکند. پس اگر به فکر ایجاد یک کسب و کار جدید برای خودتان هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید تا بیشتر با مراکز نوآوری آشنا شوید.
مرکز نوآوری چیست؟
مرکز نوآوری، مکانی است که برای رشد و توسعه هدفمند تیمها و استارتآپها راهاندازی میشود. این مراکز اغلب توسط شرکتهای بزرگ، سازمانهای دولتی، دانشگاهها و مراکز علمی تاسیس میشود. حوزههایی هم که مرکز نوآوری از آنها حمایت میکند، به چالشهای مورد نیاز موسسان آنها برمیگردد.
مثلا سال ۲۰۱۹، شرکت آمازون برای خلق راهکارهای نوآورانه کسبوکار خود با همکاری دانشگاه UBC کانادا، مرکزی نوآوری تخصصی حوزه خدمات وب سرویس را راهاندازی کرد. این مرکز با هدف رفع چالشهای آمازون در حوزههای هوش مصنوعی، تحلیل داده، رایانش ابری و.. به پذیرش ایدههای نو اقدام میکند.
چند نوع مرکز نوآوری داریم؟
مراکز نوآوری را براساس موسسان آن و اهداف اولیه، به 3 بخش عمده تقسیمبندی میکنند:
- شرکتهای بزرگ
رقابت میان کسبوکارها باعث شده تا این شرکتها برای پیشرو بودن در تولید محصولات جذاب و خلاقانه، مرکزی برای جمعآوری و رشد ایدههای نوآورانه راه اندازی کنند.
شرکت های بزرگی مثل آمازون، سامسونگ، هواوی و… مراکز نوآوری خود را تاسیس کردهاند و به کمک استارتآپهای این مراکز توانستهاند بخشی از مشکلات و چالشهای پیشرو را برطرف کنند. مراکز نوآوری درون سازمانی معمولا با اهداف مخصوص و سرمایه شرکتها راهاندازی میشوند و استارتآپهایی که از آن ها به این وسیله حمایت میشود، پس از توسعه میتوانند به عنوان بخشی از سازمان فعالیت کنند.
در ایران هم «مرکز نوآوری ایرانسل لبز» هم یکی از این مراکز درون سازمانی است که با هدف توسعه ایدههای نوآورانه در حوزه شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده است.
- مراکز دانشگاهی
دانشگاهها به عنوان مرکز اصلی تحقیق و توسعه در جامعه، فضای مناسبی برای ساخت ایدههای نو هستند. وجود یک مرکز نوآوری در دانشگاهها کمک میکند تا دانشجویان، محققان، اساتید در کنار کارآفرینان و با دسترسی به شبکهای از سرمایهگذاران ایدههای خود را توسعه دهند.
مرکز نوآوری دانشگاهها معمولا با هزینههای دانشگاه و یا با حمایت مالی یک شرکت راهاندازی میشود و اهداف علمی و تجاری را دنبال میکند. در ایران مراکز نوآوری مختلفی در دانشگاههای بزرگ راهاندازی شده است.
مرکز نوآوری کسبوکار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از جمله این مراکز است که با هدف رشد ایدههای نو در حوزه کسبوکار تاسیس شده است. در دانشگاه شریف هم مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات، چند سالی است که بر روی حمایت از استارتآپهای حوزه بیگدیتا، رایانش ابری، اینترنت اشیا، خدمات ارزش افزوده مخابراتی، خدمات الکترونیکی، سلامت و مدیریت انرژی فعالیت میکند.
- سازمانهای دولتی
نوع دیگری از مراکز نوآوری وجود دارد که توسط سازمانها و شرکتهای دولتی و با حمایتهای مالی آنها راهاندازی میشود. در عصر دیجیتال شرکتهای دولتی برای بهبود و ارتقا خدمات خود بیش از هر چیز به راهکارهای نوآورانه و جدید نیاز دارند. این راهکارها با وجود یک مرکز نوآوری و گردهم آوردن کارآفرینان سریعتر و کمهزینهتر به دست میآید.
مثلا شرکت ملی پست ایران، به تازگی مرکز نوآوری برای حمایت ویژه از استارتآپهای حوزه پست راهاندازی کرده است.
تفاوت مراکز نوآوری با شتابدهندهها چیست؟
مراکز نوآوری و شتابدهندها هر دو با هدف حمایت از ایدهها و استارتآپها راهاندازی میشوند اما در روش حمایت و نوع پشتیبانی از تیمها با یکدیگر متفاوت عمل میکنند.
مراکز نوآوری تعریف بزرگتری از شتابدهندهها دارد و ممکن است در یک مرکز نوآوری چندین شتابدهنده یا مرکز رشد (انکوباتور) فعالیت کنند. به همین دلیل کاربرد و سبک کاری هر کدام متفاوت است؛ با این وجود مهمترین تفاوتهای میان مرکز نوآوری و شتابدهندهها شامل این موارد میشود:
- تخصص و اهداف
مراکز نوآوری در همان ابتدا با اهداف خاصی راهاندازی میشود و چند حوزه مشخص از ایدهها را برای حمایت و پشتیبانی انتخاب میکند. برخلاف شتابدهندهها که بعضی از آنها در تمامی حوزهها و رشتهها به پذیرش تیمها اقدام میکنند.
- مدت زمان حمایت
حمایت شتابدهندهها از تیمها و استارتآپها معمولا در یک بازه زمانی کوتاه مدت مثل ۳ یا ۶ ماهه اتفاق میافتد و پس از آن تیمها باید به دنبال سرمایهگذار باشند. اما در مراکز نوآوری حمایتها از استارتآپها طولانیتر است. در این مراکز تیمها میتوانند مراحل رشد و توسعه خود را در یک یا حتی چند سال طی کنند و از پشتیبانی مرکز استفاده کنند.
- هزینههای کمتر برای استارتآپها
شتابدهندهها معمولا در برابر خدمات و حمایتهای خود از استارتآپها بخشی از سهام آنها را دریافت میکنند. اما در مراکز نوآوری، هزینهها با روشهای دیگری مثل کمکهای مالی سازمان موسس، دریافت حمایت مالی از شرکتهای دولتی یا خصوصی، دریافت هزینه از استارتآپها به ازای خدمات ارائه شده، دریافت اجاره بابت محل استقرار تیمها و… جبران میشود و استارتآپها میتوانند مالک سهام خود باقی بمانند.
کدام مرکز حمایتی برای کدام استارتاپ مناسب تر است؟
تنوع گزینههای حمایت از تیمهای استارتآپی اتفاق خوبی است که باعث گسترش سطح نوآوری در یک جامعه میشود. اما این تنوع از سوی دیگر ممکن است باعث سردرگمی بنیانگذاران و اعضای استارتآپها شود.
اگر یک استارت آپ دارید، برای اینکه بفهمید که کدام یک از مراکز حمایتی (شتابدهندهها، مراکز نوآوری، مراکز رشد، صندوقهای سرمایهگذاری و…) برای شما مناسب است باید به این سوالات پاسخ دهید:
- چه میزان بودجه و سرمایه برای توسعه استارتآپ نیاز داریم؟
- در چه بازه زمانی میتوانیم مراحل رشد و توسعه را طی کنیم؟
- به چه نوع حمایت آموزشی و مشاورهای نیاز داریم؟
- از چه ابزارهایی برای اندازهگیری و مقیاسپذیری رشد و توسعه باید استفاده کنیم؟
- حامیان مرکزی که میخواهیم در آن درخواست پذیرش دهیم چه سازمانها و شرکتهایی هستند؟
- مرکز انتخابی چقدر تجربه دارد و چه خروجیهای موفقی داشته است؟
- هزینههایی که مرکز از استارتآپ دریافت میکند چقدر است؟
پاسخ دقیق به این سوالات به شما کمک میکند تا بهترین گزینه سرمایهگذاری برای استارتاپتان را انتخاب کنید.
ایرانسل لبز و حمایت از استارتاپها
«ایرانسل لبز» عنوان مرکز نوآوری ایرانسل است که ایرانسل آن را با هدف کارآفرینی و ایجاد فرصتهای لازم در حوزه فناوریهای برتر راهاندازی کرده است.
اولین دوره پذیرش تیمها نیز در آبان ماه سال ۹۹ در مرکز نوآوری ایرانسل آغاز شد که طی آن ۱۰ تیم مراحل شتابدهی خود را آغاز کردند.
مرکز نوآوری ایرانسل چگونه به استارتاپها کمک میکند؟
تیمهایی که در مرکز نوآوری ایرانسل پذیرفته میشوند و به عنوان تیم برگزیده مراحل رشد و توسعه خود را آغاز میکنند از حمایتهایی شامل موارد زیر برخوردار میشوند:
- بهره مندی از دوره های آموزشی تخصصی در سطوح بین المللی
- بهره مندی از اینترنت پرسرعت ایرانسل
- دسترسی به کلان داده های موجود در شرکت ایرانسل مربوط به طرح مورد نظر
- امکان دیده شدن و تبلیغات توسط شبکه ایرانسل
- امکان استفاده از پلتفرم های دیجیتال شرکت ایرانسل
- امکان توسعه بازار به وسیله اتصال به شبکه بزرگ مشترکان ایرانسل
- بهره مندی از چتر حمایت مالی ایرانسل متناسب با دستاوردها
- استخدام برگزیدگان منتخب در ایرانسل
حوزههای فعالیت مرکز نوآوری ایرانسل
ماموریت اصلی مرکز نوآوری ایرانسل حمایت از تحقیق و توسعه و تجاریسازی ایدههای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. رشتهها و موضوعاتی که این مرکز از آنها حمایت میکند عبارتند از :
- توسعه خدمات در زمینه تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)
- خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی (LBS)
- خدمات مبتنی بر رایانش ابری (Cloud-based Services)
- سبک زندگی دیجیتال (Digital Lifestyle Services)
- ویدئو برمبنای تقاضا (VOD)
- امتیازدهی اعتباری (Credit Scoring)
- خدمات استخراج و ارائه دیتای اپراتوری به کسب و کارها (Data Monetization)
- سلامت دیجیتال (E-Health)
آکادمی ایرانسل
آکادمی ایرانسل یکی از زیر مجموعههای مهم ایرانسل لبز است که کار آموزش و توسعه مهارت نیروی انسانی شرکت و استارتآپهای مرکز نوآوری را بر عهده دارد. آموزشهای ارائه شده در این مرکز عبارتند از :
- آموزشهای تخصصی و نوآورانه برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل
- آموزشهای مهارتمحور در حوزههای تخصصی برای تامين نيازهای علمی نیروهای انسانی در شرکتهای همکار ایرانسل
- آموزش دیجیتال برای مشتریان ایرانسل در گروههای تخصصی مدیریت حرفهای و فناوری اطلاعات و ارتباطات
- آموزش استارتاپها و فرایند شتابدهی و ارائه خدمات منتورینگ
شما اگر ایده نوآورانهای داشتید، چه نوع مرکزی را برای حمایت و تشکیل تیم استارتآپی خود انتخاب میکردید، دلایل و نظرات خود را در کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.