امروزه اهمیت بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارها مورد توجه زیادی قرار گرفته است و احتمال رشد شرکت‌ها بدون استراتژی بازاریابی بسیار کم است. اکثر کسب‌وکارهای موفق دارای استراتژی بازاریابی برای تبلیغات هستند.

اهمیت بازاریابی دیجیتال به دلیل دسترسی به مخاطبان گسترده به وسیله ابزارهای مختلف در بستر اینترنت در مکان و زمان مناسب است. طبق بررسی‌های انجام شده، زمان سپری شده توسط افراد در اینترنت به این معنی است که بازاریابی دیجیتال رونق گرفته است.

تخمین زده می‌شود که بازار جهانی تبلیغات دیجیتال و بازاریابی تا سال 2۰2۶ به۲/۷۸۶ میلیارد دلار برسد که نشان‌دهنده اهمیت فوق العاده بازاریابی دیجیتال برای مشاغل است.

با مطالعه این مطلب، اهمیت بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکار خود را خواهید آموخت. همچنین، می‌آموزید که چگونه مشتریان جدید جذب کنید، مخاطبان خود را درگیر کنید و یک برند قوی آنلاین بسازید.

همچنین در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا بازاریابی دیجیتال مهم است، چه معنایی برای کسب‌وکارها دارد و انواع مختلف ابزارهای بازاریابی چیست. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه بازاریابی دیجیتال می‌تواند منجر به بهبود در فروش و رشد کسب‌وکار شما شود، به جای درستی آمده‌اید.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای تبلیغ محصولات و خدمات، «تبلیغات دیجیتال» نام دارد. محل تبلیغات دیجیتال در موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها است.

بر خلاف تبلیغات سنتی در تلویزیون، رادیو یا چاپ، تبلیغات دیجیتال دارای مزیت هدف‌گذاری دقیق هستند؛ شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی را متناسب با گیرندگان مورد نظر و زمینه فعالیت‌های آنلاین آن‌ها شخصی‌سازی کنید.

الگوریتم‌ هوشمندانه تبلیغات دیجیتال می‌‌داند که مخاطب از قبل به محصول شما علاقه‌مند است و تبلیغ شما به مخاطب هدف، نمایش داده می‌شود.

به عنوان مثال، اگر فردی در جمعیت هدف شما «خرید غذای سگ» را در Google جستجو کند، ممکن است آگهی سرویس تحویل غذای سگ شما را هم ببیند.

تبلیغات دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که در پلتفرم‌های آنلاین به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. در حالی که آن‌ها به دنبال اطلاعات و سرگرمی هستند، پیام و تبلیغ شما را به شکل جذابی می‌بینند زیرا تبلیغ شما با فعالیت‌های آنلاین فعلی آن‌ها مرتبط است.

مزایای تبلیغات دیجیتال

  • پلتفرم‌های دیجیتال دسترسی به مخاطبان آنلاین گسترده‌ای را ارائه می‌دهند.
  • تبلیغات دیجیتال مخاطب مناسب را هدف قرار می‌دهد؛ گزینه‌های هدف‌یابی پیشرفته به شما این امکان را می‌دهند که هنگام تعیین معیارهای مخاطب، از علایق، رفتارها و درجه تعامل آن‌ها نیز استفاده کنید.
  • تبلیغات دیجیتال مقرون به صرفه هستند. قیمت‌گذاری و هدف‌یابی دقیق جهت بهینه‌سازی هزینه تبلیغات با تمرکز روی کاربرانی که بیشترین علاقه را نشان می‌دهند انجام می‌شود.
  • تبلیغات دیجیتال قابل اندازه گیری است؛ شما با معیارهای خاصی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل و سطوح تعامل، اطلاعات دقیقی در زمینه عملکرد کمپین و زمینه‌های بهبود آن به دست می‌آورید.

چگونه تبلیغات دیجیتال انجام دهیم؟

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار یا مدیر بازاریابی، مهم است که از انواع مختلف تبلیغات دیجیتال و نحوه تأثیرگذاری آنها بر برند خود آگاه باشید.

امروزه آژانس‌های بازاریابی دیجیتال مجموعه‌ای از ابزارهای دیجیتال را در اختیار دارند: تبلیغات نمایشی، تبلیغات PPC، تبلیغات ویژه موبایل، هدف‌گذاری مجدد/بازاریابی مجدد، تبلیغات ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات بومی.

انواع تبلیغات دیجیتال

تبلیغات نمایشی یا CPM یا Display Advertising

تبلیغات نمایشی در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود. آن‌ها اغلب حاوی عبارات، تصاویر یا گرافیک‌های جذاب و یک CTA قوی هستند. این نوع تبلیغات معمولاً دارای یک پیوند داخلی است که بیننده برای رفتن به وب‌سایت، صفحه شبکه‌های اجتماعی و… روی آن کلیک می‌کند.

انواع تبلیغات نمایشی

  • تبلیغات متحرک
  • تبلیغات تعاملی Interactive Ads   
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات قابل گسترش
  • تبلیغات لایت باکس
  • تبلیغات بینابینی Interstitials Ads
  • تبلیغات ویدیویی 3۶0 درجه

زمان استفاده از تبلیغات نمایشی

یکی از دلایل اصلی موثر بودن تبلیغات دیجیتال بصری بودن آن است. بنابراین، اگر محصول یا خدمات شما بصری‌ است و قصد دارید توجه افراد زیادی را به آن جلب کنید، تبلیغات نمایشی می‌تواند به کمپین شما کمک کند. همچنین می‌توانید از تبلیغات نمایشی برای بازه‌های فروش طولانی‌تر یا در بازارهای خاص استفاده کنید.

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغ  PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) در موتورهای جستجو مانند Google Ads اجرا می‌شوند. در تبلیغات PPC به ازای کلیک روی هر تبلیغ، مبلغی باید پرداخت شود.

PPC اساساً یک کانال بازاریابی دیجیتال است که ترافیک بیشتر و تبدیل‌های بیشتری را از موتورهای جستجو هدایت می‌کند.

زمان استفاده از تبلیغات PPC

قانون اول: اگر نمی‌دانید چرا از تبلیغات پولی استفاده می‌کنید، از آن‌ها استفاده نکنید. چرا؟ زیرا گران هستند و می‌توانند به سرعت بودجه بازاریابی شما را تخلیه کنند.

قانون دوم: حتی اگر می‌دانید چرا از تبلیغات PPC استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که با یک آژانس بازاریابی دیجیتال  کار خواهید کرد. یکی از بهترین آژانس‌ها یلوادوایز است.

 به طور خلاصه، شما از تبلیغات PPC برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده می‌کنید. اگر یک استارتاپ یا کسب‌وکار کوچک هستید، این نوع تبلیغ می‌تواند مفید باشد. تبلیغات PPC همچنین لیدهای واجد شرایط را هدف قرار می‌دهند که می‌تواند ROI و درآمد شما را به شدت بهبود بخشد.

تبلیغات اپلیکیشن

در حالی که تبلیغات دیجیتال می‌توانند در هر دستگاهی ظاهر شوند، تبلیغات موبایلی به شما این امکان را می‌دهد که دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه یا تبلت را هدف تبلیغات خود قرار دهید.

برای مثال، اپلیکیشن مرجع و معتبر ایرانسل‌من   یکی از این پلتفرم‌های تبلیغاتی است. می‌توانید تبلیغات را در قالب متن، تصویر، ویدیو، فقط تماس یا محتوا ایجاد کنید.

انواع دیگر تبلیغات مخصوص موبایل

  • تبلیغات فقط تماس
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات ویدیویی
  • تمام صفحه یا بینابینی
  • برنامه بومی Native

زمان استفاده از تبلیغات ویژه موبایل

صرف نظر از محصول، مخاطبان یا استراتژی بازاریابی، تقریباً در هر کمپین اصلی باید تبلیغات ویژه تلفن همراه را در نظر بگیرید. زیرا بخش قابل توجهی از بازار، خریدها و تصمیمات خود را به وسیله موبایل انجام می‌دهند که این موضوع سالانه رو به افزایش است.

بهترین گزینه در تبلیغات دیجیتال، تبلیغات در اپلیکیشن‌هاست. اگر برخی یا همه تبلیغات خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه در نظر نمی‌گیرید، بخش قابل توجهی از بازار را از دست می‌دهید. به همین دلیل، باید همیشه از تبلیغات موبایلی استفاده کنید.

هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ

در تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) هدف افزایش فروش، ارتباط با مشتری و ایجاد مشتری وفادار از طریق برگرداندن مشتری به سایت است.

در بعضی موارد، کاربران بدون خرید از سایت شما خارج می‌شوند. شما برای رفع این مشکل با ایجاد کمپین‌های هدف‌گذاری، پس از بازدید از یک صفحه خاص می‌توانید کاربر را هدف‌گیری کنید و هنگام بازدید از سایت‌های دیگر تبلیغات مرتبط را به بازدیدکننده نشان دهید.

انواع تبلیغات هدف‌گذاری مجدد

  • تبلیغات بین کانالی
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات پویا
  • تبلیغات مبتنی بر حساب کاربری
  • تبلیغات بازاریابی مجدد اجتماعی
  • تبلیغات گوگل

چه زمانی از هدف‌گذاری مجدد و یا بازاریابی مجدد استفاده کنیم

تبلیغات هدف‌گذاری مجدد یا بازاریابی مجدد برای افرادی استفاده می‌شود که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند یا مشتریان وفاداری که مدام به سایت شما مراجعه می‌کنند. درنظر داشته باشید استراتژی هدف‌گذاری مجدد برای بررسی و دستیابی به مخاطب جدید متفاوت است.

تبلیغات ویدیویی

یک شرکت می‌تواند از محتوای ویدیویی برای مواردی مانند تبلیغ یک برند، راهنمای نحوه کار، بیان توصیفات مشتری یا پخش جریانی مستقیم رویدادهای زنده استفاده کند. این تبلیغات موثر هستند زیرا فوراً خریداران را جذب می‌کنند و توجه آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

انواع تبلیغات ویدیویی

  • تبلیغات درون جریانی قابل رد شدن
  • تبلیغات درون جریانی غیرقابل رد شدن
  • تبلیغات اکتشافی ویدیویی
  • تبلیغات بامپر
  • تبلیغات خارج از جریان
  • تبلیغات قبل، میان، پس از پخش
  • تبلیغات درون بنر، متن یا صفحه

زمان استفاده از تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی برای به اشتراک گذاری اطلاعات محصول و آموزش مخاطبان، ایده‌آل هستند. اگر مخاطب رسانه‌ای یا فناوری‌ محور دارید، ویدیوهای تبلیغاتی می‌توانند شما را به عنوان یک شرکت مدرن و نوآور معرفی کنند.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به عنوان کانال‌های بازاریابی طراحی‌شده برای بازگرداندن ترافیک به وب‌سایت شما عمل می‌کنند. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی می‌توانند شامل پست‌هایی در صفحه شما یا تبلیغات پولی مشابه تبلیغات Google PPC باشند. اکثر این تبلیغات حاوی لینک‌هایی هستند که خریدار را به وب‌سایت هدایت می‌کنند. تبلیغات را می‌توان در صفحه شما یا سایر صفحات روی پلتفرم مربوطه قرار داد. به عنوان مثال، تبلیغات فیس‌بوک معمولاً در اخبار یا سایدبار نمایش داده می‌شود.

انواع تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات بازدیدی و Sponsored Ads
  • ویدئو مارکتینگ
  • پادکست

زمان استفاده از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

وقتی صحبت از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی می‌شود، اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که آن‌ها وسیله‌ای برای رسیدن به هدف هستند، نه خود هدف. بنابراین، شما باید از آن به عنوان یک کانال بازاریابی استفاده کنید که ترافیک را به وب سایت شما بازگرداند. دوم، باید به تبلیغات پولی مانند PPC نزدیک شوید؛ هدفی تعیین کنید، بودجه تعیین کنید و با یک متخصص تبلیغات پولی یا آژانس بازاریابی دیجیتال یلوادوایز  کار کنید. به این ترتیب، بالاترین بازگشت سرمایه را دریافت می‌کنید.

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی شبیه تبلیغات نیستند. آن‌ها مانند بخشی از صفحه به نظر می رسند. نکته کلیدی در تبلیغات بومی این است که مخرب نیست، خواننده را در معرض محتوای تبلیغاتی قرار می‌دهد بدون اینکه مزاحم باشند یا غیرطبیعی جلوه کنند.

انواع تبلیغات بومی

  • تبلیغات فید
  • تبلیغات جستجوی پولی
  • لیست‌های تبلیغ‌ شده
  • ویجت‌های پیشنهادی
  • نمایش با عناصر طراحی بومی
  • تبلیغات سفارشی

زمان استفاده از تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به این دلیل موثر است که توسط مخاطبان هدف شما به شکل بهتر و طبیعی‌تری دریافت می‌شود. از آنجایی که تبلیغات بومی مانند تبلیغات نیست، مردم تمایل بیشتری به مشاهده آن‌ها دارند. تبلیغات بومی برای وب‌سایت‌ها، فیدهای خبری شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های مشابه ایده‌آل هستند. به خاطر داشته باشید هر کجا آن‌ها را قرار دهید، باید احساس ارگانیک داشته باشند و با بقیه محتوا یا طراحی پلتفرم مطابقت داشته باشند.

 

جمع‌بندی

حال که از اهمیت تبلیغات دیجیتال باخبر شدید، قدم بعدی پیدا کردن آژانس تبلیغات برای ایجاد یک استراتژی درست تبلیغات و در نهایت رساندن کسب‌و‌کار به هدف است.

هر فرصتی که بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، فرصتی برای تبدیل یا جذب مشتری است. آژانس تبلیغات دیجیتال یلوادوایز  با امکان دسترسی به خریداران احتمالی از طریق کانال‌های مختلف، فرصت‌های بسیار بیشتری را برای کسب‌و‌کار‌ها ایجاد می‌کند.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، پیام‌های متنی و رسانه‌های آنلاین، راهی ارزشمند برای تبلیغ کسب‌وکار، خدمات یا محصول شماست.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 21660

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 8135

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 8095