هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ یک تاکتیک بازاریابی دیجیتال است که به برندها اجازه می‌دهد تا تبلیغات متناسب با مشتریان بالقوه را بر اساس تعامل قبلی کاربر با برند ارائه دهند. اغلب برای هدف قرار دادن خریدارانی که از یک وب‌سایت بازدید کرده‌اند اما بدون تکمیل خرید آن را ترک کرده‌اند، با هدف مشارکت مجدد در فروش استفاده می‌شود.

ریتارگتینگ شامل ایجاد نقاط تماس برای یادآوری محصولات و خدماتی است که پس از ترک وب‌سایت شما به آنها علاقه داشتند. این روش از کوکی‌ها برای نمایش تبلیغات مرتبط به بازدیدکنندگان در حین جستجوی کاربر، استفاده می‌کند و احتمال تبدیل کاربر به یک خریدار را افزایش می‌دهد.

این مدل کمپین‌ها تضمین می‌کند که خدمات یا محصولات شما در هنگام مرور اینترنت، چه در رسانه‌های اجتماعی، چه در رسانه‌های خبری و چه در حال تحقیق در مورد رقبا، در ذهن مخاطب باقی بماند. امروزه، واحدهای بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتریان و افزایش فروش به مدل‌های مختلفی مثل ریتارگتینگ متکی هستند.

ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

برای کمپین ریتارگتینگ، یک کد جاوا اسکریپت تعبیه‌شده در وب‌سایت، فعال می‌شود. تیم‌های بازاریابی دیجیتال از داده‌های کوکی استفاده می‌کنند تا دوباره تبلیغات را به کاربران ارائه دهند و به آن‌ها یادآوری کنند که چه چیزی می‌خواهند بخرند. با نمایش تبلیغات مرتبط و هدفمند به مشتریان علاقه‌مند، آگاهی از برند و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. کمپین ریتارگتینگ در  مدل‌ها و روش‌های مختلفی از جمله ایمیل، سرویس پیام کوتاه  (SMS)، تبلیغات نمایشی و تبلیغات شبکه اجتماعی یا حتی درون اپلیکیشنی وجود دارد.

کمپین ریتارگتینگ

تفاوت بین ریمارکتینگ و ریتارگتینگ چیست؟

اصطلاحات بازاریابی مجدد “ریمارکتینگ” و هدف گذاری مجدد “ریتارگتینگ” گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما معانی متفاوتی دارند. ریمارکتینگ اغلب هنگام جمع آوری اطلاعات تماس از مشتریان احتمالی برای ارائه کمپین‌های ایمیلی استفاده می‌شود. ریتارگتینگ به نمایش تبلیغات برای مشتریان احتمالی که در گذشته یکبار به سایت شما آمده‌اند، در سایر سایت‎ها نمایش داده می‌شود.

تفاوت بین هدف‌گیری رفتاری و ریتارگتینگ چیست؟

هدف‌گیری رفتاری به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا مخاطبان هدف خود را بر اساس اقدامات مصرف‌کننده تعریف کنند. ریتارگتینگ یک نوع رایج هدف‌گیری رفتاری است زیرا بر افرادی تمرکز می‌کند که از یک صفحه وب بازدید کرده‌اند. به عنوان مثال، اگر شخصی از صفحه محصول خاصی بازدید کند، ممکن است بعداً با یک تبلیغ نمایشی برای همان محصول در وب سایت دیگری روبرو شود.

تفاوت بین کمپین‌های هدفمند کلمه کلیدی و ریتارگتینگ چیست؟

با هدف‌گیری متنی، تبلیغ‌کنندگان، مخاطبان هدف خود را بر اساس ارتباط محتوای سایت‌های دیگر تعریف می‌کنند. اگرچه تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از هدف‌یابی زمینه‌ای برای ریتارگتینگ استفاده کنند، اما اغلب از آن برای دستیابی به مشتریانی که از سایت‌هایی با محتوای مرتبط بازدید می‌کنند، استفاده می‌کنند.

برای مثال، تصور کنید در حال مرور مقاله‌ای در مورد سبک زندگی سالم‌تر هستید و موضوعاتی مانند رژیم‌های غذایی متعادل، روتین‌های تمرینی و اهمیت غذاهای تازه و ارگانیک را بررسی می‌کنید. همانطور که در مورد مزایای گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی خود تحقیق می‌کنید، ممکن است متوجه تبلیغاتی شوید که در کنار محتوا قرار گرفته‌اند. این تبلیغات تصادفی نیستند. آنها با دقت انتخاب شده‌اند تا با علایق شما همخوانی داشته باشند.

 ممکن است تبلیغی وجود داشته باشد که بازار یک کشاورز محلی را تبلیغ کند که خدمات تحویل محصولات ارگانیک را ارائه می‌کند، که کاملاً با اشتیاق تازه‌ای که شما برای خوردن غذا ارگانیک پیدا کرده‌اید همسو باشد. علاوه بر این، ممکن است با تبلیغاتی برای عضویت در باشگاه، پوشاک تناسب اندام یا مکمل‌های غذایی مواجه شوید که همگی برای تکمیل مسیر شما به سمت زندگی سالم طراحی شده‌اند.

این ادغام یکپارچه تبلیغات مرتبط با تجربه سرچ مخاطب از طریق کلمات کلیدی  امکان‌پذیر می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که تبلیغاتی که مخاطب با آن مواجه می‌شود هم به‌موقع و هم واقعاً مفید هستند. هدف‌گیری بر اساس کلمه کلیدی به افزایش تجربه و آگاهی مخاطب نسبت به موضوع جستجو کمک می‌کند. البته در عین حال به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد به طور مؤثر به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند. اما همانطور که بالاتر گفتیم، ریتارگتینگ اینطور نیست و صرفا با مخاطب‌های قدیمی برند سر و کار دارد.

ساخت کمپین ریتارگتینگ

7 گام برای ایجاد کمپین های ریتارگتینگ موثر

مرحله 1: اهداف خود را مشخص کنید

ریتارگتینگ اهداف مختلفی فراتر از افزایش تبدیل و فروش دارد. اهداف شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بهبود آگاهی از برند
  • جذب مشتریان فعلی برای اطمینان از وابستگی به برند
  • تشویق اشتراک ایمیل
  • درخواست نظرات بیشتر مشتری

اطمینان حاصل کنید که درک کاملی از اهداف کمپین ریتارگتینگ و معیارهایی که برای اندازه‌گیری موفقیت از آنها استفاده خواهید کرد، دارید. این امر وضوح ساختار و اجرای کمپین شما را راهنمایی می‌کند.

مرحله 2: مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید

بعد، مخاطب هدف خود را مشخص کنید. برای رسیدن به چه کسی تلاش می‌کنید؟ مشتریان موجود یا بالقوه؟ وقت خود را کجا می گذرانند؟ چه چیزی آنها را تحریک می‌کند؟

شما می‌توانید مخاطبان خود را براساس معیارهای مختلف تقسیم بندی کنید:

ریتارگتینگ محصول
  • مشتریان جدید در مقابل مشتریان تکراری
  • رفتارها (بر روی کدام صفحات وب سایت شما کلیک کرده‌اند یا اینکه آیا با برند شما در رسانه های اجتماعی درگیر شده‌اند)
  • ارزش تخمینی طول عمر مشتری
  • قرار دادن در قیف بازاریابی
  • وضعیت سبد خرید (سبدهای خالی در مقابل سبدهای رها شده)
  • محصولات مورد علاقه
  • خریدهای قبلی
  • موقعیت جغرافیایی

مرحله 3: مسیرهای بازاریابی خود را انتخاب کنید

اکنون زمان آن فرا رسیده است که انتخاب کنید کجا کمپین تبلیغاتی را اجرا کنید، چه از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا کانال های دیگر. تصمیم شما به بودجه، منابع موجود برای ایجاد تبلیغات و اهداف کمپین شما بستگی دارد.

نکته مهم: برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، استفاده از یک پلت فرم تبلیغاتی (مثل: یلوادوایز) را در نظر بگیرید که می‌تواند تمام جنبه‌های کمپین‌های شما را در چندین کانال مدیریت کند.

مرحله 4: زمان و میزان نمایش خود را تعیین کنید

آیا تا به حال به عنوان مخاطب از تبلیغاتی محصول یا خدماتی که شما را در همه جا دنبال می‌کنند احساس ترس کرده‌اید؟ بدون محدودیت‌های نمایشی، اگر از تکنیک ریتارگتینگ استفاده کنید ممکن است نتیجه‌ای که می‌خواهید را به دست نیاورید. گاهی اوقات تکرار تبلیغات و نمایش آن به مخاطبی که با برند شما آشناست نتیجه عکس می‌دهد. توصیه می‌کنیم یک آگهی تبلیغاتی مشابه را به بیش از دو بار محدود کنید. بیشتر از آن، تبلیغ شما ممکن است کهنه یا آزار دهنده باشد. در عوض، فهرست تبلیغات خود را با ترکیب‌های مختلفی از تصاویر، کپی رایتینگ و پیام‌رسانی ترکیب کنید تا همه چیز جذاب بماند. (البته در خصوص تمامی این موارد بهتر است اول از همه با یک تیم متخصص مشورت کنید.)

مرحله 5: خلاقیت خود را طراحی و توسعه دهید

ایجاد پیام مناسب و طراحی پیام بصری عالی برای تبلیغات هدفمند می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای بازاریاب‌هایی که بیشتر به تفکر تحلیلی تمایل دارند تا خلاقیت.

متن و کپی قانع کننده کلیدی برای ایجاد اقدام و تعامل در هنگام ایجاد تبلیغات ریتارگتینگ است. برای افزایش پیام‌رسانی تبلیغاتی خود و دریافت 100 درصدی آن توسط مخاطب، از طراحی گرافیکی و تصویرسازی غافل نشوید.

برای طراحی و ایجاد تبلیغات بصری جذاب و موفق، این دستورالعمل‌های پیام رسانی را در ذهن داشته باشید:

  • تعداد فونت‌ها، رنگ‌‎ها و عناصر گرافیکی را محدود کنید تا ظاهری منسجم داشته باشید.
  • مطمئن شوید که تصاویر شما با کیفیت هستند.
  • CTA های خود را به طور برجسته نشان دهید (آنها را در یک جعبه قرار دهید و آنها را به دکمه تبدیل کنید).
  • تکه‌های بزرگ متن را حذف کنید و تصاویر یا گرافیک‌ها را برای افزایش تعامل اضافه کنید.
  • برای بهینه‌سازی کیفیت و عملکرد بصری، مشخصات تصویر خاص پلتفرم را بررسی و رعایت کنید.
  • اندازه تصاویر را در صورت نیاز تغییر دهید و تست های A/B را برای مقایسه مکان‌های مختلف انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که متن‌های روی تصاویر تاثیرگذار باشند.
  • مطمئن شوید که مقیاس‌های بصری برای دستگاه‌های تلفن همراه برای افزایش تأثیرگذاری به درستی انجام شود.

نکته مهم: اجازه ندهید محدودیت‌های خلاقانه یا محدودیت منابع، مانع موفقیت کمپین شما شود.

مرحله 6 : کمپین ریتارگتینگ “هدف گذاری مجدد” خود را راه اندازی کنید

اکنون که همه چیز آماده و تنظیم شده است، زمان آن رسیده است که کمپین هدف‌گیری مجدد یا همان ریتارگتینگ خود را راه اندازی کنید و با مخاطبان تعامل برقرار کنید.  اما هنوز تمام نشده…

مرحله 7: نظارت و بهینه سازی

ریتارگتینگ یک تاکتیک تنظیم و فراموش کردن نیست. برای حداکثر موفقیت، باید به طور مداوم داده‌های خود را بررسی کنید، تست  A/B  انجام دهید و بر اساس روندها و رفتار مخاطب بهینه سازی کنید. نکته کلیدی این است که زیاد به هیچ عنصری در کمپین خود وابسته نشوید (بله، حتی آن تیتر جذابی که سال‌ها را صرف نوشتن کرده‌اید) و همچنان که پیشرفت می‌کنید به آزمایش  کردن هم ادامه دهید. اگر چیزی کار نمی‌کند، از خلاص شدن از شر آن نترسید.

اگر به دنبال راهنمایی بیشتر در مورد کمپین های هدف گیری مجدد یا ریتارگتینگ موفق خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین و مجموعه‌هایی که مستقیما در حال اجرای این کمپین‌ها هستند مشاوره بگیرید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6756

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4605

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4447