• عناوین مقاله

    تکنولوژی از چه راه‌هایی می‌تواند باعث افسردگی شود

    • 1- اینترنت
    • 2- تلفن‌های هوشمند
    • 3- شبکه‌های اجتماعی
    • 4- بازی‌های ویدیویی

    ۷ راه برای جلوگیری از افسردگی تکنولوژی

تکنولوژی بسیاری از بخش‌های زندگی را آسان­تر می­کند و روند بسیاری از کارها را سریع­تر می‌کند؛ اما مسئله این جاست که خیلی از افراد به تکنولوژی اعتیاد پیدا کرده‌اند و وابستگی به تکنولوژی در کنار تمام مزایای آن باعث احساساتی مثل استرس، اضطراب، عصبانیت و گاهی حواس‌پرتی در بعضی افراد شده است.

به خاطر همین در این مطلب به شما راهکارهایی را معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها بتوانید از افسردگی ناشی از تکنولوژی جلوگیری کنید.

تکنولوژی از چه راه‌هایی می‌تواند باعث افسردگی شود

تکنولوژی دلیل اصلی افسردگی نیست اما ممکن است به وسیله این ۴  راه بتواند در افراد احساس افسردگی ایجاد کند:

1- اینترنت

به وسیله اینترنت اطلاعات زیادی به شما می‌رسد و ذهن شما به مرور زمان، به این حجم بالای اطلاعات عادت می‌کند. زمانی که چرخه دریافت اطلاعات را کم یا قطع می‌کنید، زندگی به نظر کسل و خسته کننده می‌رسد، چون ذهن شما به دریافت زیاد اطلاعات عادت کرده است.

اما دریافت اطلاعات تمام ماجرا نیست. ذهن شما برای دریافت، پردازش، دسته بندی و ذخیره اطلاعات به انرژی و زمان نیاز دارد و هرچه این اطلاعات بیشتر باشد انرژی صرف شده هم بیشتر است. همین موضوع به مرور زمان باعث می‌شود تا مغز شما دچار فرسودگی شود و انرژی و توانایی اولیه خود را نداشته باشد.

2- تلفن‌های هوشمند

تلفن‌های هوشمند در واقع در همان دسته اینترنت قرار می‌گیرند اما اهمیت آن‌ها به قدری زیاد است که می‌توان جداگانه در مورد آن­ها صحبت کرد. چون تلفن‌های هوشمند دسترسی به اینترنت را در هر زمان و مکانی برای شما ممکن می‌کنند، اگر از شما بخواهند، موبایل خود را برای چند روز کنار بگذارید، بعید است که بتوانید و همین یکی از نشانه‌های اعتیاد به تکنولوژی است که باعث اختلالات خواب، فرسودگی ذهنی و … می­شود.

3- شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در نگاه اول جالب و ساده است، اما باید بدانید که بیشتر مردم فقط بخش‌های زیبای زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. همین ممکن است باعث شود فکر کنید که آن‌ها زندگی‌های بی‌نقصی دارند و فقط شما هستید که در زندگی خود مشکلاتی را تجربه می‌کنید. این یکی از موضوعات مهمی است که شبکه‌های اجتماعی با آن، نشانه‌های افسردگی را در افراد تشدید می‌کنند.

4- بازی‌های ویدیویی

درست است که بازی‌های ویدیویی به نوعی سرگرمی هستند اما گاهی اوقات افراد آنچنان با این بازی‌ها درگیر می‌شوند که اهمیت زندگی واقعی برای آن‌ها به طور کل از بین می‌رود. این حالت در درازمدت می‌تواند به پوچی، فرسودگی ذهنی و افسردگی تبدیل شود.

۷ راه برای جلوگیری از افسردگی تکنولوژی

1- فکر نکنید که از تکنولوژی عقب مانده‌اید

تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روزرسانی است. هر روز هزاران ابزار جدید به جهان تکنولوژی اضافه می‌شود. ابزارهای قبلی به روزرسانی می‌شوند و امکانات جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود.

وقتی با کسی رو به رو می‌شوید که می‌تواند از ابزاری استفاده کند که شما نمی‌توانید، ممکن است فکر کنید که از جهان تکنولوژی عقب ماندید؛ اما باید بدانید که این طور نیست. زمان شما بسیار محدودتر از آن است که بتوانید پا به پای تکنولوژی پیش بروید.به خودتان یادآوری کنید که شما تنها نیستید و تعداد زیادی از افراد هستند که مثل شما استفاده از بسیاری ابزارهای مربوط به تکنولوژی را بلد نیستند. بهتر است به جای تلاش برای یادگیری تکنولوژی در همه حوزه‌های مختلف، روی یک حوزه تمرکز کنید و آن را به خوبی یاد بگیرید.

فراموش نکنید که اگر بخواهید همیشه به کارهایی که بلد نیستید و مهارت‌هایی که ندارید فکر کنید، به زودی ناامیدی تمام زندگی شما را فرا می‌گیرد. به جای تمرکز روی کارهایی که بلد نیستید، سعی کنید روی توانایی‌هایتان متمرکز باشید و برای پیشرفت و نشاط روحی خودتان یک برنامه یادگیری مداوم داشته باشید.

2– هفته‌ای یک بار از تکنولوژی دور باشید

یک روز در هفته را انتخاب کنید و در آن کاملا از تکنولوژی دوری کنید. اینترنت خود را خاموش کنید و موبایل و همه دستگاه های الکترونیکی را کنار بگذارید. احتمالا اوایل این کار برای شما مشکل باشد چون بیشتر افراد به تکنولوژی معتاد هستند؛ اما باید بدانید که مقاومت و تداوم این کار می‌تواند به سلامت شما کمک بزرگی کند.

می‌توانید این روز را به پیاده روی، وقت گذرانی با خانواده، کلاس هنری، ورزش، مدیتیشن، پیک نیک و… اختصاص دهید. نکته مهم این است که در این روز فعالیتی را انتخاب کنید که بیشتر جنبه فیزیکی داشته باشد تا ذهنتان بتواند کمی استراحت کند.

3- برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برنامه مشخص داشته باشید

گاهی برای چک کردن یک پیام، وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوید و بعد به راحتی چند ساعت از وقت خود را، در آنجا صرف می‌کنید. برای خودتان یک محدوده زمانی مشخص کنید و فقط در آن زمان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. مثلا مشخص کنید که روزانه یک ساعت را به اینستاگرام اختصاص دهید و بعد این یک ساعت را به دو نیم ساعت در صبح و عصر تقسیم کنید. اجازه ندهید شبکه‌های اجتماعی تمام زمان شما را از بین ببرند. اگر پایبندی به این برنامه ریزی برای شما سخت است، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان استفاده کنید. البته مدیریت زمان به عنوان یک قابلیت در بعضی اپلیکیشن‌ها، مثل اینستاگرام، هم وجود دارد. در اینستاگرام می‌توانید به قسمت Your Activity بروید و زمان محدودی برای استفاده از این شبکه اجتماعی مشخص کنید.

4- برای خودتان قانون تعیین کنید

قانون گذاشتن برای استفاده از وسایل الکترونیکی مثل موبایل و تبلت یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای خودتان انجام دهید. مثلا با خودتان قرار بگذارید که هنگام غذا خوردن از تکنولوژی استفاده نکنید یا با موبایل به تخت خواب نروید.

این قانون‌ها زمانی را برای استراحت مغز و دور بودن ذهن از فضای مجازی فراهم می‌کنند. این قوانین آرامش را تا حد زیادی به شما برمی‌گردانند.

5- لازم نیست در همه شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید

 یک باور غلط در میان بیشتر مردم وجود دارد، فکر می‌کنند اگه در یک شبکه اجتماعی حضور نداشته باشند محتوای زیادی را از دست خواهند داد و از دیگران عقب می‌مانند. این باور کاملا اشتباه است.

سعی کنید:

  • شبکه‌های اجتماعی مختلف را بررسی کنید
  • محتوایی که می‌خواهید در طول روز ببینید را مشخص کنید
  • شبکه‌ی اجتماعی که بیشتر از همه به محتوای دلخواهتان نزدیک است را انتخاب کنید

 و فقط در آن فعالیت کنید.

6- مرز بین زندگی کاری و شخصی خود را مشخص کنید

این روزها در بیشتر مشاغل از تکنولوژی و ابزارهایی مثل ایمیل استفاده می‌شود. مهم است که بتوانید مرز بین زندگی کاری و شخصی خود را رعایت کنید. نباید اجازه بدهید مسائل کاری همراه با تکنولوژی به زمان شخصی شما راه پیدا کند چون در این صورت ممکن است با مشکلاتی مثل فرسودگی شغلی هم مواجه بشوید. برای جلوگیری از این کار می‌توانید در پایان ساعت کاری، اعلان ایمیل خود را خاموش کنید تا در زمان‌های مشخصی پیامی دریافت نکنید.

7- همه اپلیکیشن‌ها را نصب نکنید

برای هرکاری که فکرش را بکنید در جهان صدها اپلیکیشن وجود دارد. اگر بخواهید برای تمام کارهای خود از اپلیکیشن استفاده کنید به زودی متوجه می‌شوید که تکنولوژی تمام زندگی شما را پر کرده است.

سعی کنید از اپلیکیشن‌ها فقط زمانی استفاده کنید که برای شما مزایایی داشته باشد. لازم نیست تمام اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خودتان نصب کرده باشید! بخش برنامه‌های کاربردی وبلاگ ایرانسل، می‌تواند به شما در انتخاب اپلیکیشن‌های مورد نظرتان کمک کند.

تکنولوژی در کنار تمام مزایایی که برای زندگی داشته، معایبی هم با خود به همراه آورده است. یکی از مهم‌ترین این معایب، ایجاد مشکلات روحی یا تشدید آن‌ها است. مهم است که اجازه ندهید تکنولوژی معایب خود را وارد زندگی شما کند.

شما چه راهی برای این که تکنولوژی  افراد را افسرده نکند، می‌شناسید؟ آن را در کامنت‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20589

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 7572

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 7544