• عناوین مقاله

    برند چیست؟

    فرآیند برندسازی چیست؟

    • 1-استراتژی برندسازی
    • 2-تعریف برند
    • 3-توسعه و بازاریابی برند

    اهمیت و مزایای برندسازی در کسب و کار چیست؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی تصمیم به خرید یا توصیه محصولی دارید، اول سراغ برندی که در ذهن شما شناخته شده و مشهور است، می­روید. پس می­توانیم نتیجه بگیریم که برند یک کسب و کار، ارزشمندترین دارایی آن کسب و کار است و ایجاد یک برند قوی از مهم­ترین وظایف کسب و کارهاست.

پس اگر صاحب یک کسب و کار هستید و دوست دارید در زمینه برندسازی اطلاعاتی کاربردی به دست بیاورید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

برند چیست؟

برند، تصویری است که با شنیدن نام یک کسب و کار، در ذهن مخاطبان مجسم می‌شود و جایگاه یک کسب و کار در بازار، به میزان شهرت و دیده شدن برند آن کسب و کار بستگی دارد. علاوه بر این، برند یک کسب و کار به مخاطبان این امکان را می­دهد تا بدانند باید چه انتظاراتی از کسب و کار داشته باشند. در واقع برند، اعتبار یک کسب و کار  پیش مخاطبانش است.

فرآیند برندسازی چیست؟

به پروسه ایجاد و قدرتمند کردن یک برند، برندسازی می­گویند. هدف از برندسازی ایجاد یک هویت متمایز و انتقال آن هویت به ذهن مخاطبان است. این فرآیند به ۳  بخش تقسیم می‌شود که در ادامه از آن‌ها صحبت می‌کنیم:

1استراتژی برندسازی

استراتژی برند، نقشه­ای برای کسب و کارتان طراحی و تعریف می­کند که با استفاده از آن، کسب و کار در ذهن بازارهدف، ماندگار، متمایز و قابل اعتماد می­شود. استراتژی در برند سازی، کسب و کارتان را در برابر تعهداتی که به مخاطبان خود می­دهید متعهد می­کند و  به شما این را انگیزه می­دهد تا در راستای عملی کردن آن­ها تلاش کنید.

داشتن موارد زیر برای رسیدن به یک استراتژی برندسازی درست، بسیار مؤثر است:

  • هدف: داشتن هدفی که هر روز به شما و تیمتان انگیزه بدهد و باعث ایجاد تمایز بین کسب و کار شما با رقبا ­شود.
  • یکپارچگی: درمورد چیزهایی که ارتباطی با برند شما ندارند و به بهبود و ارتقای برند شما کمک نمی‌کنند، صحبت نکنید. مطمئن شوید که تمام المان‌های برند شما هماهنگ، یکپارچه و در مسیری هماهنگ با هدف شما هستند.  
  • انعطاف پذیری: در بازاری که لحظه به لحظه در حال تغییر  است، منعطف بودن بسیار مهم است و از طرفی باعث به کارگیری خلاقیت در کسب و کارتان هم می‌شود. در انعطاف پذیری باید به این نکته توجه داشته باشید که در عین حال که هدف ثابت و روشنی را دنبال می‌کنید بهتر است برای به روز ماندن در کسب و کارتان تنوع کافی داشته باشید و مسیر ‌های رسیدن به اهدافتان را منعطف و متنوع کنید.
  • شناخت احساسات مخاطب: با توجه به اینکه مخاطبان و مشتریان در بعضی موارد احساسی رفتار می‌کنند و نه لزوما منطقی! پس آگاهی و توجه به احساسات آن­ها و به کارگیری آن­ نکات در زمان فروش محصول یا ارائه خدمت بسیار مهم است.
  • همکاری درست کارکنان: همراه بودن کارکنان در یک کسب و کار، در بهبود و ارتقاء آن کسب و کار بسیار مهم و مؤثر است. پس در زمینه استخدام افراد تیمتان دقت کافی داشته باشید و عجله نکنید.
  • شناخت دقیق رقبا: شناخت رقبا و درس گرفتن از پیروزی­ها و شکست­های آن‌ها را هم فراموش نکنید. دانستن مهم‌ترین دلایلی که چرا بعضی از استارتاپ‌ها شکست می‌خورند، می‌تواند در مسیر شما راهگشا باشد تا همان تجربیات را تکرار نکنید.

کیفیت برند را این بخش مشخص می­کند و مهم­ترین بخش برندسازی است.

2-تعریف برند

در این مرحله باید با تمام تلاش خود شروع به ایجاد برند کنید. برای ایجاد برند باید از تمام عناصری که در دسترس کسب و کارتان قرار دارد مثل طراحی لوگو، انتخاب رنگ و فونت مناسب، طراحی وبسایت و … استفاده کنید.

چه در اقیانوس آبی کسب و کارها باشید چه در اقیانوس قرمز، دیر یا زود رقبای قدرتمندی خواهید داشت اما نباید ناامید بشوید و از آن­ها بترسید. بلکه باید آن­ها را به دقت زیر نظر بگیرید و با شناخت نقاط ضعف رقبا و تقویت کسب و کار خود در آن بخش‌ها، اعتماد مخاطبان را به خود جلب کنید و آن­ها را تبدیل به مشتریان خود کنید.

3-توسعه و بازاریابی برند

بعد از این‌ها نوبت به معرفی کسب و کار و شناساندن آن به مخاطبان است. برای این کار باید در کسب و کارتان از روش­های مختلف تبلیغات استفاده کنید که امروزه تبلیغات آنلاین مؤثرتر از روش­های دیگر است. در این مسیر به موارد زیر توجه کنید:

  • درباره  دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی برند و روش­های مختلف آن آگاهی و تجربه داشته باشید.
  • از تولید محتوا و سئو برای ایجاد ترافیک ارگانیک و هدفمند برای وب سایتتان استفاده کنید.
  • بازاریابی رسانه­های اجتماعی را انجام دهید.
  • بازاریابی با ایمیل یا ایمیل مارکتینگ را حتما امتحان کنید.
  • از تبلیغات کلیکی برای بازاریابی استفاده کنید.
  • از آژانس‌ها و پلتفرم‌های تبلیغاتی معتبر در این زمینه راهنمایی بگیرید.

در ادامه فرآیند برندسازی، خوب است بدانید که دانستن و رعایت کردن موارد زیر هم باعث اثرگذاری بیشتر یک کسب و کار در بین مخاطبان می­شود:

  • علاقه داشتن به موضوع کسب و کار و داشتن یک هدف بزرگ برای رسیدن به آن
  • شناخت دقیق بازار، رقبا و تلاش برای جذب مخاطبان
  • شناسایی مخاطب هدف به طور دقیق
  • تلاش برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان
  • داشتن برتری نسبت به رقبا و نشان دادن آن به مخاطبان
  • داشتن شعار مخصوص برند کسب و کار خود
  • صداقت داشتن با مخاطبان

اهمیت و مزایای برندسازی در کسب و کار چیست؟

برندسازی خوب و درست، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • ارزش کسب و کارتان را افزایش می­دهد.
  • مشتریان جدید ایجاد می­کند.
  • منجر به افزایش فروش محصولات یا ارائه خدمات بیشتر در کسب و کارتان می­شود.
  • در بهبود رضایت شغلی کارکنان موثر است.
  • باعث معرفی­های کلامی(تبلیغات دهان به دهان) می­شود که به افزایش مشتری کمک می­کند.
  • اعتماد بازار را به کسب و کارتان بیشتر می‌کند.

در نهایت اینکه اگر در فکر راه­اندازی کسب و کاری هستید بهتر است با یک استراتژی برندسازی درست، مسیر رسیدن به موفقیت را برای استارتاپتان هموار کنید.

 اگر در زمینه برندسازی تجربه مفید و جالبی دارید لطفا در بخش کامنت‌ها آن را با ما و مخاطبین وبلاگ به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6945

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4797

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4660