-
عناوین مقاله
برند چیست؟
فرآیند برندسازی چیست؟
- 1-استراتژی برندسازی
- 2-تعریف برند
- 3-توسعه و بازاریابی برند
اهمیت و مزایای برندسازی در کسب و کار چیست؟
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی تصمیم به خرید یا توصیه محصولی دارید، اول سراغ برندی که در ذهن شما شناخته شده و مشهور است، میروید. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که برند یک کسب و کار، ارزشمندترین دارایی آن کسب و کار است و ایجاد یک برند قوی از مهمترین وظایف کسب و کارهاست.
پس اگر صاحب یک کسب و کار هستید و دوست دارید در زمینه برندسازی اطلاعاتی کاربردی به دست بیاورید خواندن این مطلب را از دست ندهید.
برند چیست؟
برند، تصویری است که با شنیدن نام یک کسب و کار، در ذهن مخاطبان مجسم میشود و جایگاه یک کسب و کار در بازار، به میزان شهرت و دیده شدن برند آن کسب و کار بستگی دارد. علاوه بر این، برند یک کسب و کار به مخاطبان این امکان را میدهد تا بدانند باید چه انتظاراتی از کسب و کار داشته باشند. در واقع برند، اعتبار یک کسب و کار پیش مخاطبانش است.
فرآیند برندسازی چیست؟
به پروسه ایجاد و قدرتمند کردن یک برند، برندسازی میگویند. هدف از برندسازی ایجاد یک هویت متمایز و انتقال آن هویت به ذهن مخاطبان است. این فرآیند به ۳ بخش تقسیم میشود که در ادامه از آنها صحبت میکنیم:
1–استراتژی برندسازی
استراتژی برند، نقشهای برای کسب و کارتان طراحی و تعریف میکند که با استفاده از آن، کسب و کار در ذهن بازارهدف، ماندگار، متمایز و قابل اعتماد میشود. استراتژی در برند سازی، کسب و کارتان را در برابر تعهداتی که به مخاطبان خود میدهید متعهد میکند و به شما این را انگیزه میدهد تا در راستای عملی کردن آنها تلاش کنید.
داشتن موارد زیر برای رسیدن به یک استراتژی برندسازی درست، بسیار مؤثر است:
- هدف: داشتن هدفی که هر روز به شما و تیمتان انگیزه بدهد و باعث ایجاد تمایز بین کسب و کار شما با رقبا شود.
- یکپارچگی: درمورد چیزهایی که ارتباطی با برند شما ندارند و به بهبود و ارتقای برند شما کمک نمیکنند، صحبت نکنید. مطمئن شوید که تمام المانهای برند شما هماهنگ، یکپارچه و در مسیری هماهنگ با هدف شما هستند.
- انعطاف پذیری: در بازاری که لحظه به لحظه در حال تغییر است، منعطف بودن بسیار مهم است و از طرفی باعث به کارگیری خلاقیت در کسب و کارتان هم میشود. در انعطاف پذیری باید به این نکته توجه داشته باشید که در عین حال که هدف ثابت و روشنی را دنبال میکنید بهتر است برای به روز ماندن در کسب و کارتان تنوع کافی داشته باشید و مسیر های رسیدن به اهدافتان را منعطف و متنوع کنید.
- شناخت احساسات مخاطب: با توجه به اینکه مخاطبان و مشتریان در بعضی موارد احساسی رفتار میکنند و نه لزوما منطقی! پس آگاهی و توجه به احساسات آنها و به کارگیری آن نکات در زمان فروش محصول یا ارائه خدمت بسیار مهم است.
- همکاری درست کارکنان: همراه بودن کارکنان در یک کسب و کار، در بهبود و ارتقاء آن کسب و کار بسیار مهم و مؤثر است. پس در زمینه استخدام افراد تیمتان دقت کافی داشته باشید و عجله نکنید.
- شناخت دقیق رقبا: شناخت رقبا و درس گرفتن از پیروزیها و شکستهای آنها را هم فراموش نکنید. دانستن مهمترین دلایلی که چرا بعضی از استارتاپها شکست میخورند، میتواند در مسیر شما راهگشا باشد تا همان تجربیات را تکرار نکنید.
کیفیت برند را این بخش مشخص میکند و مهمترین بخش برندسازی است.
2-تعریف برند
در این مرحله باید با تمام تلاش خود شروع به ایجاد برند کنید. برای ایجاد برند باید از تمام عناصری که در دسترس کسب و کارتان قرار دارد مثل طراحی لوگو، انتخاب رنگ و فونت مناسب، طراحی وبسایت و … استفاده کنید.
چه در اقیانوس آبی کسب و کارها باشید چه در اقیانوس قرمز، دیر یا زود رقبای قدرتمندی خواهید داشت اما نباید ناامید بشوید و از آنها بترسید. بلکه باید آنها را به دقت زیر نظر بگیرید و با شناخت نقاط ضعف رقبا و تقویت کسب و کار خود در آن بخشها، اعتماد مخاطبان را به خود جلب کنید و آنها را تبدیل به مشتریان خود کنید.
3-توسعه و بازاریابی برند
بعد از اینها نوبت به معرفی کسب و کار و شناساندن آن به مخاطبان است. برای این کار باید در کسب و کارتان از روشهای مختلف تبلیغات استفاده کنید که امروزه تبلیغات آنلاین مؤثرتر از روشهای دیگر است. در این مسیر به موارد زیر توجه کنید:
- درباره دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی برند و روشهای مختلف آن آگاهی و تجربه داشته باشید.
- از تولید محتوا و سئو برای ایجاد ترافیک ارگانیک و هدفمند برای وب سایتتان استفاده کنید.
- بازاریابی رسانههای اجتماعی را انجام دهید.
- بازاریابی با ایمیل یا ایمیل مارکتینگ را حتما امتحان کنید.
- از تبلیغات کلیکی برای بازاریابی استفاده کنید.
- از آژانسها و پلتفرمهای تبلیغاتی معتبر در این زمینه راهنمایی بگیرید.
در ادامه فرآیند برندسازی، خوب است بدانید که دانستن و رعایت کردن موارد زیر هم باعث اثرگذاری بیشتر یک کسب و کار در بین مخاطبان میشود:
- علاقه داشتن به موضوع کسب و کار و داشتن یک هدف بزرگ برای رسیدن به آن
- شناخت دقیق بازار، رقبا و تلاش برای جذب مخاطبان
- شناسایی مخاطب هدف به طور دقیق
- تلاش برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان
- داشتن برتری نسبت به رقبا و نشان دادن آن به مخاطبان
- داشتن شعار مخصوص برند کسب و کار خود
- صداقت داشتن با مخاطبان
اهمیت و مزایای برندسازی در کسب و کار چیست؟
برندسازی خوب و درست، مزایای زیر را به همراه دارد:
- ارزش کسب و کارتان را افزایش میدهد.
- مشتریان جدید ایجاد میکند.
- منجر به افزایش فروش محصولات یا ارائه خدمات بیشتر در کسب و کارتان میشود.
- در بهبود رضایت شغلی کارکنان موثر است.
- باعث معرفیهای کلامی(تبلیغات دهان به دهان) میشود که به افزایش مشتری کمک میکند.
- اعتماد بازار را به کسب و کارتان بیشتر میکند.
در نهایت اینکه اگر در فکر راهاندازی کسب و کاری هستید بهتر است با یک استراتژی برندسازی درست، مسیر رسیدن به موفقیت را برای استارتاپتان هموار کنید.
اگر در زمینه برندسازی تجربه مفید و جالبی دارید لطفا در بخش کامنتها آن را با ما و مخاطبین وبلاگ به اشتراک بگذارید.