در دنیای امروز لحظه به لحظه ارتباط ما با اینترنت بیشتر شده و طبیعتا مصرف داده ما نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. هر روز محتوای چندرسانه‌ای بیشتری را پخش می‌کنیم، تقریباً بیشتر با هم ارتباط برقرار می‌کنیم و داده‌ها و اطلاعات خصوصی بیشتری را در فضای ابری خود منتقل می‌کنیم. به همین دلیل است که ما به 5G نیاز داریم.

اینترنت 5G نسل پنجم فناوری سلولی بی‌سیم است که پهنای باند بالاتر، سرعت دانلود و آپلود زیاد، اتصالات پایدارتر و ظرفیت بهبود یافته را نسبت به شبکه‌های اینترنت قبلی مانند 4G ارائه می‌دهد. 5G ایرانسل بسیار سریعتر و قابل اعتمادتر از شبکه‌های رایج 4G است و این پتانسیل را دارد که روش استفاده ما از اینترنت برای دسترسی به برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات را تغییر دهد به عبارتی نبض زندگی دیجیتال تندتر می‌تپد. به عنوان مثال، فناوری‌هایی مانند اتومبیل‌های کنترل از راه دور و تمام کامپیوتری، گیم‌ها و بازی‌ها و رسانه‌های پخش زنده که به اتصالات داده بسیار مطمئن و پرسرعت نیاز دارند، می‌توانند از اتصال اینترنت 5G ایرانسل بهره‌مند شوند.

تقاضا برای دسترسی به اینترنت، همراه با ظهور فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT) و اتوماسیون‌های اداری، باعث افزایش عظیم در حجم داده‌های ایجاد شده می‌شود. ایجاد داده به طور تصاعدی در حال رشد است و حجم آن تا چند صد زتابایت! در دهه آینده افزایش می‌یابد. زیرساخت موبایل‌های فعلی برای چنین بار اطلاعاتی بالایی طراحی نشده است و نیاز به ارتقا دارد.

در عین حال، با سرعت بالا، ظرفیت عظیم و تأخیر کم، 5G می‌تواند به پشتیبانی و مقیاس بندی چندین برنامه مانند کنترل ترافیک متصل به ابر، تحویل هواپیماهای بدون سرنشین، چت ویدیویی و بازی با کیفیت کنسول در حال حرکت کمک کند. از پرداخت‌های جهانی و پاسخ اضطراری گرفته تا آموزش از راه دور و نیروی کار سیار، مزایا و کاربردهای 5G ایرانسل  بی حد و حصر است. این پتانسیل را دارد که دنیای کار، اقتصاد جهانی و زندگی مردم را متحول کند.

5G چه سودی برای کسب و کارها خواهد داشت؟

اینترنت 5 جی کسب و کارها

قابلیت‌های 5G می‌تواند از نوآوری و بهبود تجربیات مشتری برای تجارت بهتر پشتیبانی کند. در اینجا مثال‌هایی وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

رانندگی هوشمند خودروها

پیش از این، خودروهای کاملاً اتوماتیک در حرکت به دلیل طولانی بودن زمان لازم برای ارسال و دریافت اطلاعات توسط یک وسیله نقلیه، قابل اجرا در نظر گرفته نمی‌شدند. با این حال، تأخیر کم 5G به این معنی است که ما می‌توانیم شاهد رایج‌تر شدن این خودروهای خودران باشیم، با جاده‌های متصل به فرستنده‌ها و حسگرهایی که اطلاعات را در یک هزارم ثانیه به وسایل نقلیه ارسال و دریافت می‌کنند. کاهش زمان برای هوش مصنوعی و فناوری رادار بسیار مهم است تا آنچه را که می‌بینند (ماشین‌های دیگر، عابران پیاده، علائم ایست) تفسیر کرده و خودرو را بر این اساس کنترل کنند.

کارخانه‌های تولیدی هوشمند

شبکه‌های تلفن همراه 5G فرصتی برای تولیدکنندگان جهت ایجاد کارخانه‌های هوشمند و اتوماتیک بیش از حد فراهم کرده است. 5G از اینترنت اشیا پشتیبانی می‌کند، به این معنی که کارخانه‌ها می‌توانند هزاران دستگاه هوشمند مانند دوربین‌ها و حسگرها را به صورت بی‌سیم متصل کنند تا به‌طور خودکار داده‌ها را در زمان واقعی جمع‌آوری و تحلیل کنند. دستگاه‌های اتوماتیک کارخانه‌ها می‌توانند این داده‌ها را تجزیه و تحلیل و پردازش کنند تا عملیات کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر شود. برای مثال، فناوری حسگر هوشمند می‌تواند پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد چرخه عمر تجهیزات انجام دهد، تصمیمات برنامه‌ریزی را اطلاع دهد و پیش‌بینی کند که ماشین‌های اتوماتیک چه زمانی به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

واقعیت مجازی

فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR/AR) به تلفن‌های همراه، هدست‌ها، عینک‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل اجازه می‌دهد تا پوشش‌های دیجیتالی را به نمای زنده اضافه کنند. VR/AR دارای موارد استفاده زیادی از جمله تعمیر و نگهداری هدایت شده، اجرا عملیات در تاسیسات صنعتی، آموزش در محل کار، فروش و بازاریابی و… است. تأخیر کم و پهنای باند بالای فناوری تلفن همراه 5G ایرانسل، VR/AR را برای کسب‌وکارها و موارد استفاده بیشتری در دسترس قرار می‌دهد. این اتفاق به زودی می‌تواند سبک زندگی انسان را به طور کامل تغییر دهد.

اینترنت 5G چگونه می تواند برای جامعه مفید باشد؟

پیش‌بینی می‌شود که رشد شبکه‌های 5G تریلیون‌ها دلار ارزش اقتصادی و میلیون‌ها شغل ایجاد کند و زمینه‌های بسیاری نیز وجود دارد که می‌تواند به نفع جامعه باشد. در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی یکسری از مواردی که می‌تواند در شغل و زندگی هر فردی اثرگذار باشد را بررسی کنیم.

فناوری 5G چگونه کار می کند؟

مثل شبکه‌های سلولی قبلی یعنی 4G، فناوری اینترنت 5G از سایت‌های سلولی استفاده می‌کند که اطلاعات و داده‌ها را از طریق امواج رادیویی منتقل می‌کنند. سایت‌های سلولی با فناوری بی‌سیم یا اتصال سیمی به شبکه‌ها متصل می شوند. فناوری 5G با تغییر نحوه رمزگذاری داده‌ها کار می‌کند و به طور قابل توجهی تعداد امواج هوایی قابل استفاده برای اپراتورها را افزایش می‌دهد.

تفاوت بین اینترنت 5G و 4G/3G چیست؟

تفاوت اینترنت 5G و 4G/3G

در حالی که 5G بر روی همان فرکانس‌های رادیویی نسل‌های قبلی اجرا می‌شود، چندین تفاوت اساسی بین 5G و 4G، 4G LTE و 3G وجود دارد. آنها عبارتند از:

تجربه سرعت‌های بیشتر

شبکه‌های 5G می‌توانند به سرعت 10 گیگابیت در ثانیه دست یابند که 10 برابر سریع‌تر از شبکه‌های 4G است! این بدان معناست که کارهای فشرده قبلی، مانند دانلود یک فیلم یا تهیه نسخه پشتیبان از یک پایگاه داده، اکنون کسری از زمانی را که قبلا انجام می‌دادند، می‌گیرد.

زمان تاخیر کم

یکی از دلایل اصلی جهش در سرعت، “تأخیر کم” است. تاخیر کم یعنی دزدیده شدن زمان و مکس طولانی بین ارسال و دریافت اطلاعات است. شبکه‌های 4G می‌توانند به تأخیر حدود 200 میلی ثانیه دست یابند. این با 5G به یک میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد.

پهنای باند بالاتر

اینترنت 5G می‌تواند در محدوده وسیع‌تری از پهنای باند (باند کم، باند متوسط، باند بالا) با گسترش منابع طیف رادیویی، از زیر 3 گیگاهرتز مورد استفاده در 4G تا 100 گیگاهرتز و فراتر از آن، اجرا شود. 5G می‌تواند در باندهای پایین‌تر و mmWave کار کند و ظرفیت، توان عملیاتی چند گیگابیت بر ثانیه و تأخیر کم را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. این پهنای باند به این معنی است که دستگاه‌های بیشتری را می‌توان برای ارسال و دریافت داده در هر زمان متصل کرد.

برخی از مزایای شبکه خصوصی اینترنت 5G ایرانسل چیست؟

مزیت اینترنت 5جی ایرانسل

دلایل متعددی وجود دارد که شرکت‌ها و کسب و کارها به فکر راه اندازی شبکه خصوصی 5G در امکانات خود باشند. آنها عبارتند از:

  • اتصال شبکه بهبود یافته
  • برد طولانی‌تر در مقایسه با شبکه‌های WiFi
  • پوشش بهبود یافته
  • تأخیر کم برای محیط‌های تولیدی و کارخانه‌های هوشمند
  • کنترل کامل بر دستگاه‌های سازمانی، که می‌توانند برای بهبود امنیت شبکه استفاده شوند.
  • برای مشاهده مناطق تحت پوشش اینترنت 5G در ایران اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 16466

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16396

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 13219