• عناوین مقاله

    تقویم محتوا چیست؟

    تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

    4 مرحله طراحی تقویم محتوا

    • 1- اهدافتان را تعیین کنید
    • 2- لیستی از موضوعات مناسب برای تولید محتوا تهیه کنید
    • 3- تقویم محتوا را به کمک ابزاهای مناسب برای این کار تولید کنید
    • 4- تقویم محتوا را در اختیار اعضای تیم خود بگذارید

    مزایای استفاده از تقویم محتوا

برنامه‌ریزی همیشه در بهتر شدن روند پیشرفت کارها و رسیدن به اهداف مفید است و حالا با گسترش شبکه‌های اجتماعی، داشتن این برنامه ریزی درباره تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها یا سایت‌ها هم به همین اندازه مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

  • اگر در شبکه‌های اجتماعی صفحه شخصی دارید
  • به دنبال اینفلوئنسر شدن هستید
  • تازه کسب و کاری را شروع کرده‌اید که برای آن وبسایت و اکانتی شبکه اجتماعی دارید
  • یا برای یک کسب و کار بزرگ تولید محتوا می‌کنید

بهتر است با موضوع تقویم محتوا برای برنامه ریزی در تولید محتوا آشنا شوید و از آن در کارتان استفاده کنید. ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که بتوانید Content calendar خود را ایجاد کنید و با استفاده از آن به صورت هدفمند فعالیت‌های خود را انجام دهید.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا یک برنامه کتبی زمان‌بندی شده برای محتواهایی است که می‌خواهید در آینده منتشر کنید. تقویم محتوا یک نقشه اجرایی است که محتواهای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی شما را هدفمند می‌کند.

تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

تقویم محتوا شامل موارد مختلفی است:

  • عنوان محتوا: اول از همه موضوعی که می‌خواهید درباره آن تولید محتوا کنید مشخص کنید. می‌توانید از موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار هستند استفاده کنید.
  • نویسنده یا تولید کننده محتوا: این بخش بیشتر مربوط به کسب و کارهای بزرگ می‌شود که از چند نفر برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. باید مشخص کنید که چه کسی باید کدام محتوا را تولید کند.
  • زمان انتشار: باید بدانید که هر محتوا دقیقا در چه زمانی باید منتشر شود. برای تعیین این زمان می‌توانید با بررسی وبلاگ یا صفحه خود متوجه شوید که در چه ساعاتی مخاطبان بیشتری دارید و در همان اوقات محتوای خود را منتشر کنید.
  • کانال انتشار: ممکن است شما در چند شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید و همزمان یک وبلاگ هم داشته باشید. باید بدانید که هر محتوا قرار است در کدام یک از این کانال‌ها منتشر شود.
  • فرمت محتوا: تعیین کنید که محتوای شما قرار است به صورت نوشتاری باشد یا می‌خواهید از عکس و ویدیو استفاده کنید. ممکن است موضوع یک چیز مشترک باشد ولی فرمت ارائه در کانال‌های مختلف متفاوت باشد. مثلاً کاربران وبلاگ خواندن متن‌های جذاب طولانی را دوست دارند ولی در اینستاگرام، بیشتر عکس و ویدیو است که مخاطبان را به خود جذب می‌کند. پس بهتر است یک محتوای یکسان را با فرمت های مختص هر پلتفرم، منتشر کنید.
  • دسته بندی محتوا: برای اینکه محتوای شما تکراری نشود خوب است که آن‌ها را دسته بندی کنید و هر زمان از محتوای یک دسته بندی استفاده کنید. مثلاً می‌توانید تعیین کنید که در هفته 2 محتوا درباره ارائه و معرفی محصولتان داشته باشید و یک محتوای آموزشی ارائه دهید.
  • پرسونای مخاطب: ممکن است مخاطبان شما چند دسته افراد با خصوصیات متفاوت باشند. پس بهتر است پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید و برای هرکدام از آن‌ها محتوا تولید کنید. مثلاً‌ اگر محتوایی درمورد طرز تهیه غذاهای مختلف تولید می‌کنید، خوب است برای افراد گیاه خوار یا کسانی که رژیم دارند هم محتوای مناسب داشته باشید.
  • هدف محتوا: در این قسمت تعیین می‌کنید که از تولید و ارائه این محتوا چه هدف یا اهدافی دارید. مثلاً اینکه با ارائه این محتوا می‌خواهید در ۲۴ ساعت
    آینده افراد از محصول شما خریداری کنند یا اینکه ۱۰۰ نفر بعد از گذشت یک ساعت از انتشار این محتوا، آن را لایک کنند. چون روش نوشتن و نوع کلمات انتخابی در محتوا برای اهداف مختلف متفاوت است.
  • نتیجه حاصل از ارائه محتوا: این بخش بعد از ارائه محتوا پر می‌شود. می‌توانید عملکرد و بازخورد مخاطبانتان را در این قسمت وارد کنید و آن را با اهدافی که مد نظر داشتید مقایسه کنید تا متوجه شوید که چه میزان در کارتان موفق بوده اید.

4 مرحله طراحی تقویم محتوا

حالا که می‌دانید قرار است چه گزینه‌هایی در تقویم محتوای خود داشته باشید وقت آن می‌رسد که طراحی آن را شروع کنید. با انجام قدم به قدم مراحل زیر یک تقویم محتوای دقیق و درست برای خود تولید کنید:

1اهدافتان را تعیین کنید

شما باید بدانید که انتظارتان از تولید محتوا چیست. با داشتن هدف می‌توانید میزان موفقیت خود را بررسی کنید. با مشخص بودن اهدافتان هم می‌توانید در هر زمان که متوجه شدید عملکرد محتوا با اهداف شما فاصله دارد ، تغییراتی در تقویم محتوای خود ایجاد کنید و آن را بهبود بخشید.

اهدافتان را دقیق و اسمارت تعیین کنید؛ یعنی به جای اینکه هدف را افزایش فروش محصول بگذارید، آن را اینگونه تعیین کنید که می‌خواهید بعد از گذشت 2 ماه 200 دایرکت درمورد محصولاتتان و چگونگی سفارش آن‌ها داشته باشید. برای اینکه دید بهتری به شما بدهیم بعضی اهداف را نام می‌بریم:

  • افزایش بازدید از صفحات شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ
  • افزایش فروش محصولات
  • به دست آوردن اعتماد مخاطبان
  • افزایش ترافیک سایت یا وبلاگ
  • افزایش آگاهی مخاطبان از محصول یا خدمات
  • جذب فالوور و تبدیل آن به مشتری

2-لیستی از موضوعات مناسب برای تولید محتوا تهیه کنید

تمام موضوعاتی که فکر می‌کنید برای مخاطبانتان جذاب و مفید است را بنویسید. برای این کار باید خودتان را جای مخاطبان بگذارید تا متوجه شوید که آن‌ها چه انتظاری از محتوای شما دارند. نکات زیر در این راه به شما کمک می‌کنند:

  • درباره کلمات کلیدی موضوع کسب و کار خود تحقیق کنید و براساس نتایج بدست آمده از تحقیقاتتان از آن موضوعات در محتوای خود استفاده کنید تا شانس دیده شدنتان بین مخاطبان بیشتر شود.
  • از مخاطبانتان نظرسنجی کنید و با این کار با موضوعات مورد علاقه آن‌ها بهتر آشنا شوید.
  • کامنت‌ها و نظرات مخاطبانتان را بررسی کرده و دغدغه آن‌ها را پیدا کنید و بر اساس آن موضوع محتوای خود را مشخص کنید.
  • از موضوعاتی که در فضای مجازی ترند هستند برای تولید محتوای خود استفاده کنید.

بعد از نوشتن این لیست و با در نظر گرفتن اهدافتان، موضوعات را رتبه بندی کنید و آن‌هایی که شما را زودتر به اهدافتان می‌رسانند در رتبه بالاتر قرار دهید و سعی کنید از آن‌ها در محتوایتان بیشتر استفاده کنید.

3-تقویم محتوا را به کمک ابزاهای مناسب برای این کار تولید کنید

می‌توانید تقویم محتوای خود را روی کاغذ بنویسید ولی توصیه ما این است که از یکی از ابزراهای دیجیتالی که برای این کار مفید است استفاده کنید. ابزارهایی مثل:

  • Microsoft Excel: استفاده از اکسل برای تولید تقویم محتوا به خصوص برای افرادی که وبلاگ یا شبکه اجتماعی شخصی دارند گزینه مناسبی است. این ابزار در زمان کوتاه به شما اجازه می‌دهد یک جدول زمانی ساده و کارآمد برای محتواهایتان درست کنید.
  • Google Sheets: این ابزار خیلی شبیه به اکسل است با این تفاوت که هرکجا به آن نیاز داشته باشید می‌توانید به صورت آنلاین و با استفاده از گوشی همراه خود به آن دسترسی داشته باشید و همچنین می‌توانید آن را با دیگر اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.
  • Google Calendar: با استفاده از این ابزار دیگر نیازی نیست که برای طراحی تقویم وقت بگذارید. فقط کافیست اطلاعات لازم را در خانه مربوط به هر روز قرار دهید.
  • ابزارهای مدیریت پروژه مثل Asana، Trello و Basecamp: اگر کسب و کار بزرگی دارید می‌توانید برای مدیریت پروژه‌ها و طراحی تقویم محتوا از این ابزارها هم استفاده کنید.

بعد از انتخاب ابزار، نوشتن تقویم محتوا را شروع کنید.

4-تقویم محتوا را در اختیار اعضای تیم خود بگذارید

بعد از اینکه کار طراحی تقویم محتوا انجام شد آن را در اختیار اعضای تیم‌تان بگذارید تا هرکس متناسب با آن برای انجام کار خود برنامه‌ریزی کند. این مرحله مخصوص کسب و کارهای بزرگ است.

مزایای استفاده از تقویم محتوا

  • با استفاده از تقویم محتوا مطمئن می‌شوید که تمام کارهای شما از تولید محتوا گرفته تا انتشار و به روز رسانی آن فراموش نمی‌شود و به موقع انجام می‌شود.
  • با نوشتن تقویم محتوا به سرانجام رساندن کارها برایتان ساده‌تر می‌شود و بهره وری کاری شما بیشتر می‌شود.
  • با تعیین وظیفه هرکس در تقویم محتوا می‌توانید راحت‌تر با افراد تیم خود یا فریلنسرها همکاری کنید.
  • انتشار و آپدیت منظم محتوا باعث جلب اعتماد مخاطبان و ارتباط باکیفیت‌تر آن‌ها با شما می‌شود.
  • تقویم محتوا به شما کمک می‌کند جایگاه فعلی خود را بهتر درک کنید، تغییرات لازم برای بهتر شدنتان را بشناسید و به کمک این‌ها آینده روشنی برای کسب و کارتان بسازید.

در نهایت اینکه برای طراحی تقویم محتوا، سعی کنید یک برنامه واقع بینانه، منطقی و قابل اجرا بنویسید و برای کارهای ناگهانی که ممکن است اتفاق بیفتد هم، زمان‌هایی را در نظر بگیرید.

اگر تجربه ای در زمینه طراحی تقویم محتوا دارید خوشحال می‌شویم که آن را با ما و دیگران در بخش کامنت‌ها  به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6900

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4730

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4614